søndag 31. mars 2013

Ostekake...

Jeg er veldig glad i ostekaker, både de man ikke trenger å steke, og de man steker. Den absolutt beste ostekaken jeg kan tenke meg, har jeg fått i Stavanger. På N.B. Sørensens Dampskibsexpedition  - "Sørensens amerikanske ostekake" den er kanongod, og det bør den nesten være - et kakestykke koster over 100 lappen ;-) Jeg må faktisk si at den var på høyde med en ekte amerikansk ostekake... Sist jeg og husbonden var der, gikk vi innom bare for å kjøpe ett kakestykke de dagene vi ikke også spiste middag der...
 
 
Denne oppskriften er den nærmeste jeg har kommet så langt, men den er ikke heeelt der... eller?!

Ida's Ostekake

Bunn:
12 halvsøte kjeks
3 ss brunt sukker
2 ts kanel
6 ss smeltet smør

Fyll:
140 g sukker
550 g kremost
3 egg
1/2 vaniljestang

Topping:
1 beger seterrømme
3 1/2 ss sukker
1/2 vaniljestang

Pynt - kan sløyfes, men for en sommerkake er det fint:
1 kurv ferske jordbær
1 kurv ferske bringebær
1 kurv kjærlighetsfrukt
1 kurv blåbær

Jordbærsaus til ostekake, eller en bringebær colis:
575 g frosne jordbær
55-65 g sukker
Litt sitronsaft

Fremgangsmåte:

Bunn:
  1. Knus kjeks og tilsett sukker og kanel (og gjerne litt vanilje!)
  2. Smelt smør og ha i.
  3. Trykk ut i en 24 cm form med løs bunn.
  4. Stekes på 175 grader i 10 min.
Fyll:
  1. Ha sukker og kremost i mikser og kjør mykt.
  2. Tilsett ett egg av gangen.
  3. Tilsett vaniljefrø og kjør til det er godt mikset.
  4. Fordel over den stekte bunnen.
  5. Stek på 150 grader i ca. 40 min. Skal være fast, men skjelven.
Topping:
  1. Ha i mikser og kjør til godt blandet.
  2. Hell over den varme kaken.
  3. Avkjøl i kjøleskap i minst 4 timer.
Pynt:
  1. Med noen få eller en hel drøss friske bær
Jordbærsaus til ostekake:
  1. Ha i blender og kjør til jevn røre.
  2. Hell over i mugge og sett kaldt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar