mandag 27. mai 2013

Sol og regn og regn og regn og... og latter...

Det er ikke enkelt dette været, hvertfall ikke for oss som er avhengige av det.. jeg må innrømme at jeg tidligere alltid har tatt været som det kommer, og ikke bekymret meg så veldig mye for det.. DET er det slutt på! Nå sitter jeg med YR og STORM oppe samtidlig, og sjekker time for time..

Spenning i hverdagen

Disse enorme vannmassene skaper ikke hodebry bare for flomofrene, men også for oss som heldigvis er litt lengre oppe på haugen. Her har husbonden "heldigvis" ikke sådd så mye enda, så det har hvertfall ikke rent bort, det er - uheldigvis - med tanke på at kalenderen sier at vi straks er i JUNI.. Såkornet trenger x'antall døgngrader for å bli modent, så nå må vi da krysse fingrene for en VELDIG varm sommer.. Men husbonden er i gang, han jobber seint og tidlig for å komme i mål. Sjølfolket er uvurderlige her på garden, slik det vel er på alle andre garder - hva skulle vi ha gjort uten dem?! Den største pådrivern er han far sjøl, her skal det ikke være pauser nei - slikt har vi ikke tid til :-) En ting er sikkert, jeg kjenner det der igjen - det er ikke mulig å sende sjølfolket på sofan her heller - heldigvis må jeg jo legge til :-)

Alle traktorene har sin oppgave, men skulle gjerne ha byttet ut noen av dem...
Jeg styrer rundt husvegga jeg da. Kjøkkenhagen får omsider plantene gradvis ut fra "orangeriet" - håper det går bra nå! Hvitkålen har fått ett beskyttende trekk over seg enda, mens de sarte brokkoli plantene får klare seg selv.

Alt jeg pleier å så ute har måttet vente, jeg var redd det skulle enten fryse eller drukne.

Noen av potetene har riktignok såvidt begynt å titte over jorden, men ellers er det veldig trist i kassene i vår. Alle urtene med unntak av gressløken har frossen i stykker i vinter, jeg antar det var fordi jorda var så vanvittig våt når frosten kom. Selv jordbærtuene mine som har vært så store og flotte de siste årene, er gått med.

Dermed har jeg erstattet noe, men vi får se hvordan det blir - såpass seint som det er nå. Jeg sår litt og tenker at det blir jo fint, selv om det blir seinere enn vanlig :-)

..noen få Sarte Brokkoli planter kom ut i dag... tagetes for å holde utøy unna..

sådde Ringblomster rett i balja - disse blir SENE men men..

og Blomkarse... jeg har ikke sådd disse inne i år..


Nye jordbærplanter, da de fleste hadde dødd i vinter :((

Sein vår...

vakkert... men sene jobbekvelder, når det først er greit vær!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar