mandag 20. mai 2013

Coq au vin

"In the good old times" hadde jeg en egen hjemmeside, denne startet vel sånn på midten av 90 tallet. Så jeg var egentlig tidlig ute med å ha en egen webside. Jeg startet den opp før vi fikk enkle blog programmer eller webside generatorer, og måtte derfor lage/kode den i html. Grunnen til siden var vel mest fordi jeg hadde venner og samboer på den tiden som drev mye med data, og så var det jo så morro. Her samlet jeg bl.a. bilder, reiseskildringer fra alle turene mine, og ikke minst alle oppskriftene mine. Det var smart om jeg var borte noe sted og skulle bidra på kjøkkenet, dessuten var jeg ukependler i denne perioden, så da var det en ting hvertfall som ikke alltid lå i feil hus.... Nå i helgen mens jeg har ryddet opp i gamle harddisker, så fant jeg igjen en del av disse oppskriftene som lå der, nå har jeg har bestemt meg for å gradvis samle dem her på bloggen. Jeg har savnet å ha dem på ett sted.

Denne bloggen var egentlig ment som en dagbok og info til familie og venner jeg ikke snakker med hver dag.. Men her om dagen oppdaget jeg at jeg hadde hatt 100 besøkende på en dag, hvordan i alle dager har dere funnet meg? Veldig koselig da.. men jeg skriver da ikke om noe som er spennende for andre enn meg selv og mine... jaja.. Hyggelig om noen legger igjen kommentarer da, hvis de først er innom og titter :-)

anyway...

En mer fransk rett kan man vanskelig tenke seg! Dessverre er det ikke lengre så lett å få tak i hane - kjenner man en bonde så er saken løst! Hanen kan erstattes med høne (evt kylling - men da blir koketiden i korteste laget for de fantastiske smakene)

Det er vel like mange oppskrifter på coq au vin som franskmenn, alle familier har sin. Dette er tradisjonell bondekost. Coq au vin betyr hane kokt i vin - den kunne stå å putre lenge, eller også bli marinert i vinen natten over for å bli enda mørere. Da tas kjøttet ut av marinaden, tørkes, meles og freses. Før det kokes i marianden igjen. Rett og slett for å utnytte alle ressurser.

Denne oppskriften er nok til 4-6 personer

1 Hane
4 ss mel
1-2 ss olivenolje
5 ss smør
2 vanlige løk
ca. 20 stk sjalottløk
150 gram godt bacon uten svor
20 små sjampinjonger
2 ss konjakk
1 flaske rødvin - helst burgunder
1 ss fint brunt sukker
1 ss tomatpure
salt og pepper
en Bouquet garni (timian, laurbærblad og persille)
(bouquet garni er en liten bukett med ferske urter bundet sammen med en snor som man legger i gryta og plukker opp igjen når maten er ferdig. Jeg lager slike buketter om høsten fra urtehagen, henger dem til tørk og bruker dem vinteren igjennom.
Selv om det ikke er med orginalt bruker jeg gjerne 2-3 gulrøtter i rausebiter, og litt persille eller sellerirot - alt avhengig av hva som befinner seg i skapet. Freses sammen med småløken.

2-3 ss finhakket timian til pynt ved servering
   

1. Skjær hanen i biter. (åtte biter)
2. Ha 3 ss av melet, litt salt og pepper i en plastpose og rist én og én kyllingbit til den er dekket av et tynt lag.
3. Skrell småløkene og skjær baconet i terninger.
4. Varm 4 ss smør og olje i en jerngryte (best med emaljert inni,) på middels til sterk varme og stek løk og bacon i 3-4 minutter til løken er lett brunet.
5. Ha i hele sjampinjonger og stek i 2-3 minutter til. Ta alt ut av gryten og legg til side.
6. Ha hanebitene (på ben) i den varme oljen og stek på begge sider i 6-7 minutter til de er brunet.
7. Hell i konjakken - og pass på at du står et stykke fra gryten. (NB slå av kjøkkenvifta!!!) Tenn på konjakken og flamber kyllingstykkene til flammene slokner. Vær forsiktig. Ikke ha andre brennbare saker eller fett i nærheten.
8. Ha i vinen og hele rensede hvitløkfedd, sukker, salt og pepper.
9. Kok opp og la det småkoke en time eller tre... Rør om en gang iblant.
10. Ha sopp, løk og bacon tilbake i gryten, legg på lokk og småkok i 30 minutter til uten lokk.
bland evt smør og mel og tilsett hvis sauen er for tynn...

Serveres med en rustikk potetmos og hjemmelagde rustikke baguetter...
 
 
 

1 kommentar:

  1. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,

    Elin
    Alleoppskrifter
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett