onsdag 8. mai 2013

Hagelykke!


Vasket og skrubba vaskeromsinngangen...
Våren i år har vært kald - veldig kald, det er fremdeles tele i bakken flere steder så fristelsen til å gjøre noe som helst hagerelatert har vært helt fraværende. Plenen er knapt grønn noen steder... og det er alt 1 uke inn i mai...
å koooooose er det Tott er med opptatt av..


Knoll slapper av på terrassen

Men så nå er det hvertfall litt sol og flere plussgrader, ah det er vår omsider!?
Ut med riva, og kjenne sola varme.. deilig..


Det er vått, lite grønt gras.. og mye døtt fra i fjor!
Husbonden jobber og jobber..

Det er egentlig sent... veeeldig sent, men jeg tok meg sammen og fikk for å se hvordan det sto til med alle blomstene jeg tok vare på fra i fjor sommer.. og joda, de lever.. hvertfall mange av dem!
Jippi!!

Jeg heiv dem opp på lasteplanet og kjørte dem fra vinterlagringen, og over til "drivhuset". Her ble alt gammelt klippet vekk 8 jepp, skulle vært gjort i høst, men min kjære mormor satte dem bort slik, så de kunne ta tilbake næringen fra bladene.. ser ut som det funket!! ...nye grønne skudd på både pelargonia og hortensia.. jeg tror jeg er litt vel seint ute - for noen av de nye skudda er tørket inn.. men jeg prøver.. vann, gjødsel, lys og masse omsorg fremover!

Noen av pelargoniane hadde lus på seg, jeg skrelta av alt som var gammel, tok opp rota, snudde planta på hodet opp i ei stor bøtte med grønnsåpe vann og rista den godt rundt nedi der - lus borte! Ny frisk jord.. meeen, jeg må klippe de ned.. det hadde jeg ikke hjerte til.. så det får bli i morra... Jeg hadde en ivrig sms utveksling med ei fantastisk blomster-flink venninne.. men ugh.. de flotte grønne skuddene daaa.. *hehehe* jada, jeg skal gjøre det... vinterskuddene må bort.. Jeg kommer til å prøve å lage stiklinger av dem..


Ser ut som bare rask..

Etter en runde med saksa titter nye skudd frem bak alt det visne...
 
Dessuten var jeg på blomster shopping, real shopping av pelargoniaer på Glasshuset - Kjelle VGS i dag og en salig gjeng på Plantasjen i går! I tillegg var jeg innom det lokale gartneriet - Hageland for å kjøpe en Rabarbra og et par tomatplanter til.. iom jeg aldri fikk ut fingern til å så dem.. Nå bugner det av planter og frø klare til å settes i krukker og gjøres klare til utplanting!!
 
Pelargoniar er så vakre, og jeg kom hjem med 15 planter (!!!) i steden for 6 som jeg hadde tenkt meg. Jeg fant så mange vakre typer, hva de heter er en helt annen historie.. Dronning Ingrid har jeg hvertfall fått med meg. Jeg får ta bilde av dem.. så får vi se om noen kan hjelpe meg å finne det ut :-) Jeg digger dem, de er så vakre - og ikke minst lettstelte..

En samling nyanskaffelser,,,

Her kommer det til å bli deilig!

Orangeriet begynner å ligne en koseplass

Pelargoniaer en lettstelt plante, så man trenger ikke være ekspert på noen som helst måte - selv om det naturligvis hjelper - som med alt annet! Jeg fikk mine igjen, og jeg har ikke gjort en ting med dem i vinter!!


Nydelig farge, denne er fra mester grønn - ett kupp i forrige uke 

Fin og hviiit, mestergrønn hadde tilbud.. jeg kjøpte bare 4 .((

Det fantastiske er at de oftere dør av for mye vann enn for lite! Pelargoniaene skal tørke opp mellom hver vanning. På sommeren når sola varmer trenger de likevel en del vann. På sommeren hvis de får for lite vann tørker ofte blomsterknoppene inn. Men planten klarer seg!!
Jeg er ingen ekspert så har mysa litt rundt, og ang GJØDSEL er det like mange råd som det er blogger og tips om pelargoniaer. Alt fra hønemøkk, kaffegrut, utblanda urin og til svindyre spesialgjødslinger spesielt beregnet for pelargoniaer...

Jeg er sløv med gjødsling, så lurer på å prøve ett tips om å bruke litt Multicote, som er langtidsvirkende gjødsel som har virketid på 3-4 måneder. Forøvrig er det brenneslevann og hønsemøkk som brukes her i gården.. Det finnes spesiell jord som er beregnet på pelargoniaer - jeg undrer på hva de har putta oppi den..

Stell, det eneste jeg har skjønt at er lurt er å ha dem under tak, står de ute i slikt regnvær vi har hatt, så råtner blomstene.. Det er ikke pent, derfor har de fått plass på tappa osv. Ellers trives de vel best i halvskygge og sol tror jeg..  Visne blader og blomster bør fjernes etter hvert, og en sjekk for å se etter lus eller annet.. Bladlus forekommer også på pelargoniaer. Grønnsåpevann kan godt brukes - ellers er det vel mye annet som funker bedre?!



Hortensia er det litt mer styr med, men jeg skal jommen prøve! Fargenyansen henger sammen med pH-verdien i jorden. Vips blir hele plantegreiene ren kjemi? Hortensia er en surjordsplante. Som rododendron vil den ha lavere pH (kalkfattig jord) enn de fleste hageplantene våre. UNNTAKET: For å få rosa blomst trengs kalk. Skal den blå bli skikkelig blå, trengs sur jord med litt aluminium i. Men ikke bruk for mye, for da forgiftes planten... (kanskje derfor det er spennende å prøve på dette prosjektet...) Rådet her er å tilsett cirka en ts. per plante før du setter de i jorden. Aluminiumen løses opp over tid. I gartneriet sier de at jeg kan trøste meg med at de hvite sortene av hortensia blir hvite, uansett surhetsgraden og aluminium eller ei. Det stemmer altså ikke hos meg.. de ble grønne.. ugh..

Vakker rosafarge, denne skal stå sammen med masse pelargoniaer på trappa..

Den blå skal jo ha sur jord, og rosa basisk.. Det kan jeg sjønne.. men altså I fjor ble alle mine grønne... så "litt" kjedelig ut.. der det før hadde stått nydelige hvite og rosa planter sto det nå helgrønne.. så i år skal jeg prøve å sette meg inn i hva slags stell de vil ha.. jeg har nemlig 3 nye fiiine rosa og en vakker lyseblå.. samt at da den ene hvite fra i fjor kommer tilbake :-))))

Nydelig blå, skal i krukke ved den nye kjellerinngangen

Alle tipsene jeg hører går på hvordan beholde den Blå - Sur jord hjelper kun på blåfargen om det er aluminium i jorda (altså leire), ren torv vil aldri farge Hortensia blå uansett hvor sur den er. (neivel, ut å grave opp leire.. check!)  Så hvis jeg også blander inn rustne spiker og leire i jorda samtidig som den er sur... topper det hele medå vite at det er oppløste aluminium-ioner som gir blåfargen, og de er uløselige om pH er nøytral eller alkalisk.... DERMED må jeg vel tilsette Alun til denne sure leire jorda med rustne spikre... betyr det garantert blåfarge?! Tiden vil vise.. men den ROOOOOOSA da?

Blomstene blir røde/rosa når de står i alkalisk jord (høy pH).  Det er viktig å huske på ikke å pøse på med kalk, da dette vil få planten til å mistrives, siden det er en surjordsplante. Kalk binder også næringsstoffene i jorden, slik at man egentlig sulter ut planten litt. Et kjærringråd er å heve pH'en i jorden ved å tilføre fosfor. Fosfor fungerer som en barriere og hindrer sulfur i å bli absorbert av planten. På denne måten opplever planten at jorden er mindre sur enn den egentlig er og kanskje vil regarere med å bli rosa... kanksje..

Utrolig gøy at det spirer hos fjorårets planter..

Jeg er alt for treg, men har omsider fått dem ut av vinterlagring!


Anyway, nå er mitt lille "orangeri" ryddet, skrubbet, ei ny hylle, nye gardiner.. rett og slett klargjort for å holde pantene sikre frem til de kan plantes ut... Jippi..

Det har gammel rosa maling på veggene og masse vinduer for å gi nysådde og gamle planter en flom av lys! Gleder meg til å stå der inne og leke med plantene - gammeldagsgardiner fra IKEA og flortynne "storsj" for å dempe sola bittelitt :-)

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar