onsdag 29. mai 2013

...i mitt kjøkken..

Som de fleste andre som jobber, pendler og engasjerer seg i litt for mye på fritiden, så blir enkelte ting nedprioritert.. MEN nå var samvittigheten min for kjøkkenvinduene ravnsvart - jeg hater nemlig å pusse vinduer, og spesielt på kjøkkenet for da må jeg forsere en kjøkkenbenk og en oppvaskkom for å komme til.

Kjøkkenet er også det rommet jeg liker minst i huset, det er upraktisk og mørkt. VELDIG mørkt! Selv om huset ikke er mange år gammelt, så er panelen satt inn med en type lakk som er blitt veldig gul og mørk, vindusposter og dører er lakket med en enda gulere og blankere lakk, og kjøkken innredningen er beiset mellombrun og toppet med en gråsvart benkeplate. Når jeg kommer fra ikke bare ett, men to nyoppussede (etter hverandre) HVITE kjøkken så sier det seg selv at jeg sliter med å trives i dette rommet. Dermed blir det så som så med både vask, pynt og kos der inne.. Min kjære er derimot glad i dette kjøkkenet, så jeg får velge mine kamper med omhu.. denne får bare simpelthen vente.

Uansett, for ett år siden så kjøpte jeg lekkert stoff til nye liftgardiner. Jeg gledet meg til å sy dem, men så er det jo ofte slik da, at hvis man ikke er så glad i noe - så er det ikke så nøye.. dermed har gardinstoffet ligget der og skult på meg... det får skule litt til!


Veldig fargesterkt til meg å være...  
MEN, vi får besøk av min familie om kort tid, og jeg fant ut at ting blir jo ikke bedre av å bare la det skure, så jeg dro innom gardinbutikken på veien hjem. Tanken var å kjøpe noe enkelt lyst, som bare kunne henges rett opp. Der var det salg, og jeg fant BILLIGE gardiner med oppheng, og noen brikker. Dermed måtte jeg kjøpe noen nye Blå (!!) kubbelys. Dessuten hadde jeg jo kjøpt noen filleryer brukt her om dagen.. vips ble kjøkkenet blått.. Det hjalp litt.. og nå har jeg kommet ett skritt nærmere nye selvsydde gardiner også - for dette opphengen har bare borrelås.. enklere kan det ikke bli!!
Nå ser vi ut av vinduene også gitt.. ;-))

..men jeg SAVNER kjøkkenet mitt.. selv om rommet var mindre, så hadde jeg tegnet det selv - med masse skaper.. laaange kjøkkenbenker så det var veldig god arbeidsplass... lysevegger og hvit innredning, en svær dobbel franskinspirert vask i porselen, og med tykk heltrebenkeplate, hvite fliser over all benken og samme tregulv som benkeplaten - den var naturligvis ikke lakket, men satt inn med en oljevoks.. deilig matt overflate.. (for en jobb! ..pusse, pusse, med "smergelpapir" rense, 3 strøk med voks og pussing i mellom - men vel verdt strevet!!)


Veldig mørke toner her..

Knoll ruller rundt og "markerer" den "nye" rya - veldig fornøyd.

Jeg er glad i gjenbruk og gamle ting, så når jeg fant filleryer på en lokal kjøp og salg side slo jeg til. Ryene er nesten ikke brukt og jeg fikk dem for bare noen småkroner iom hun hadde prøvd å selge dem lenge. Disse hadde jeg tenkt å ha på stabburet, men da ble det en liten endring på det - foreløpig ligger dem her. Jeg kjøpte flere, så nå har det kommet en på plass i "orangeriet" også, så får vi se hva som havner på stabburet etterhvert.




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar