torsdag 9. mai 2013

Rabarbra

Jeg elsker rabarbra - som syltetøy sammen med jordbær, som suppe, som grøt med vaniljesaus.. og ikke minst som saft.. Jeg laget tom rabarbravin ett år - ikke såå vellykket! Det at jeg enda ikke har fått en rot på gården er noe stusslig, dermed har jeg i dag kjøpt meg en Rabarbrarot. Som vanlig har jeg da også googlet rundt om denne nyansakffelsen. Stell, jordsmonn og slikt er greit å ta et streif over - selv om jeg jo har hatt rabarbra før - alltid faktisk!



Skal jeg tro alle blogger og nettsider så høres det ikke ut til at en særlig enklere staude enn rabarbra (Rheum rhabarbarum) finnes. Den vokser godt i mørke og i sol, tåler tørke og styrtregn, blir sjeldent syk og gir deg ny avling år etter år selv om du glemmer at du hadde en. Arkeologene mener kineserne dyrket rabarbra for 5000 år siden. Too good too be true?

Vi hadde en svær flott rabarbra hjemme - den døde etter at jeg hadde bodd hjemmefra noen år, da den aldri ble brukt.. hmmm.. jeg tror min mor gav bort rota.. men men.. det ville hun aldri innrømme... hahaha..

Når jeg da søkte rundt - riktignok etter "jordbær rabarbra" den er så rød og fin i fargen, og veeeldig god på smak - så kom jeg over en side som anbefalte enten `Elmblitz´ eller `Victoria´ Hva forskjellen var sa soga ikke noe om - men uansett så var det Elmblitz jeg fikk tak i på det lokale gartnereiet.. kanskje tar jeg meg en tur innom ett annet sted og får tak i en annen..

Det er lite den trenger, annet enn at den liker næringsrik jord, gjerne gressklipp på føttene sine og brennelsevann. Som mange storvokste stauder, bør rabarbra deles hver fjerde til sjette år. Man kan enten dele dem om høsten ved å grave dem opp og dele rota, eller ta en spade og dele dem om våren. De fleste anbefaler vår deiling ser jeg..

Dermed tør jeg å ta imot tilbudet om å dele fra litt fra svigersenes to stoore rabarbraer. Vi tok av en god rot fra den ene, min kjære tok seg av den jobben. Vel hjemme så delte den seg naturlig i 4 deler. Jeg satte to stykker i pallekarmen i solveggen - eller tomatveggen.. og to i grønnsakshagen.

I tillegg satte jeg den nye jeg kjøpte i tomatveggen, så får vi se hvor de drives best. Jeg har lyst til å sette ei rot nede ved stabburet - men først vil jeg ha på plass gjerdet.

Gleder meg til masse fersk rabarbra!!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar