fredag 28. juni 2013

Skjønne dundotter...


Dag 2.

Det er utrolig gøy å se på disse nøstene.. som de vokser..på bare en dag er de blitt større! De må koses masse med nå som de er små, for å få tamme fine høner når de vokser til - den oppgaven er slett ikke vanskelig!!

I dag tidlig skulle jeg bare en liten tur innom å se at alt sto bra til før jeg la meg igjen et par timer, men slik gikk det ikke. En siste kylling var i ferd med å klekke.. jeg vet den skal klare seg selv.. men akk så vanskelig det var å ikke bare rive den ut av skallet.. For en fantastisk opplevelse og se denne lille krabaten kjempe seg ut.. mens mor var stresset med sine 6 små utenfor rugekassen, måtte junior klare seg helt selv.. telefonen var med.. så jeg fikk ett bilde av den i mørket.. ville ikke forstyrre den mer.. og så var jeg mest opptatt av å få varmet den til mor la seg til ro og fikk den inn mellom de andre.. milde for en skjør liten skapning!



Ikke så enkelt å komme et døgn etter de andre..
Helt hjelpeløs ligger knøttet etter å ha kjempet seg ut.. Den bare måtte få varme fra to bekymrede hender.. mor tar heldigvis godt imot.. så noen timer senere er den tørr, svak i bena sansynligvis pga at mor hadde gått av redet.. Da får eggene ujevn varme i klekkefasen.. Men de andre 6 er veldig raske og spreke, det ser ut som de er klekket med noen timers mellomrom de også.. 
Morsinstinkt <3


De kravler, hopper og spretter rundt
 
Hønemor pakker egg og kyllinger under seg.. og enkelte har flyttet inn til dem!

Vips er alle i alle retninger.. knøttet i midten er klekket ett døgn senere og er svak

Skjønne små..

De er til å spise opp..
 
Da setter jeg nesa mot trøndelag, så håper jeg at sjølfolket og husbonden gir dem masse kos i helgen!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar