søndag 9. juni 2013

Kyllingpai uten eggestand

Jeg fikk denne paien servert hos ei venninne for en stund siden, men oppskriften har jeg dessverre vimset bort. Så i dag når jeg skulle lage pai måtte jeg google litt. Den dukket opp på en anne blogg,  jeg har gjort noen egene endringer da - som vanlig. Bacon, løk og brokkoli var ikke med i den opprinnelige oppskriften - men jeg er synes det gir veldig god smak, og litt annen tekstur. Sist gang jeg laget denne paien så hadde jeg bare rester, kylling, skinke og bacon - det funket helt fint det også.
 
Jeg digger denne paien, da jeg er lei av eggestand i alle paier... og så er det lettvint og godt å servere på en jentekveld! Til kveldskos holder denne til 4-5, men til middag - eller sultne folk så går den unna for 3 stykker uten problemer, avhengig av hvor mye tilbehør man har. Min absolutte favorittpai.
Kyllingpai med snert
 
Paideig:
3dl hvetemel
1 ts salt
1 egg
75g smør, kaldt i terninger
3 ss kaldt vann
Smuldre smøret i melet, ha i salt saltet, og tilslutt sammenvispet egg og vann.
Sett kjølig minst 1time (lag den gjerne dagen før)
Fyllet:
1 grillet kylling eller 400-500 g, kyllingfilet eller stekt kylling kjøttdeig
Gjerne noen baconterninger og små buketter med brokkoli
1 liten løk
3 dl fløte
1/2 lite glass taco saus - hot
3 ss sesamfrø
1/2dl frisk gressløk eller 3 poser tørket (ca 1 dl).
1 1/2 ts salt
1/2 ts pepper
1 -2 ts paprika pulver
2 fedd hvitløk hakket
La fyllet surre i stekepannen i et par minutter, tilsett fløte og krydder.
Kvevle eller trykk ut paideigen i en godt smurt (jeg strør litt semamfrø) paiform, og prikk bunnen.
Ha over fyllet og topp med revet ost.
Stekes midt i ovnen 225grader i 20-25 minutter...
Server med salat, godt brød og frisk urtedressing

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar