torsdag 6. juni 2013

Gunilla er klukk!!!

Gunnilla tar oppgaven på alvor
Her om dagen kom jeg gledestrålende ut av HønePane huset, og forkynte for min kjære at Gunilla er klukk!! Det tok litt tid før konseptet gikk inn, og ikke før jeg sa at den ene høna RUGER gikk det skikkelig opp for ham!

Saken gjentok seg når jeg fikk sjansen til å infromere sjølfolket, sjøla godtok det hele med et muntert smil. Nå har jeg riktignok en misstanke om at hun synes dette bymenneske finner på mye rart.. det å stå slik og nærmest hoppe opp og ned over ei klukk høne.. jaja.. spennende er det hvertfall...
*hehe*

Sjaven sjøl gjentok derimot litt tvilende "høø..er a Gunnhild klok???"  *Hahaha* mannen hører ikke best, og min mor heter Gunnhild.. så ja.. det er ikke rart han lurte, men han lo litt når jeg så fikk forklart at - nuvel det kan nå hende at Gunnhild er klok - men dette som er så gøy er at Gunilla ruger, og dermed er hun altså "klukk"

...hmmm... kyllinger kommer det altså ikke.. mente han og trakk litt på skuldrene over dette kvinnfolket som driver med alt for mye rart.. hahahahaha...

neivel neidaså.. vi får se da vettø sa jeg og lo..

Han er en herlig fyr, men noen positiv grunninnstilling til nye ting - det kan jeg ikke alltid beskylde ham for å ha.. og jeg bare ler... det må være litt av ei stri med ei slik ei på garn!


her har hun dessverre fått flis over hele seg, men like rolig!


"Klukkhøne" er et uttrykk som brukes om ei høne som har lagt seg for å ruge ut kyllinger. Den vil da slutte å verpe og ligger bestemt på noen egg. Sine eller andres spiller ofte ingen rolle. For store hønseraser så må hun ligge der i ca 21 dager - så det er litt av en jobb for henne. Faktisk kan egg som er så gamle som 12-16 dager ruges frem hvis de har blitt oppbevart greit. Hvilke egg hun har samlet sammen, og hvor gamle de er er jeg litt usikker på - så dette blir spennende!

For å finne ut om høna er "klukk", er det bare å prøve å ta eggene hennes når man samler inn egg. Hvis høna hakker etter deg, bruser litt med fjærene og lager en spesiell klukkelyd så er den nok "klukk". Hun gir ikke fra seg eggene helt uten kamp.

Fordelene med å la ei høne ruge ut kyllingene framfor å overlate det til en rugemaskin, er ganske opplagte. Dette er høna den fødte ekspert på, og man trenger ikke bekymre seg om temperatur eller fuktighet er riktig, eller om strømmen går. Når kyllingene klekkes, opparbeider de naturlig immunitet mot mange plager, bl.a. koksidiose gjennom samværet med høna. Og høna passer på at kyllingene får mat, vann og varme. Nå skal det også sies at ikke alle høner er like gode rugere og kyllingmødre. Dette må en bare sjekke underveis, Gunilla er ei tverrstripet playmoth rock.. så jeg er spent på om dette går bra! Denne rasen er kjent for å ha svært liten rugelyst!!

Flink er hun!
 
Klukkhøna bør egentlig få ruge et uforstyrret sted. Dette for at ikke andre høner skal forstyrre den, og fordi de ikke skal ta livet av kyllingene når de kommer. Man kan løfte høna over i ett annet rede, husk isåfall å sjekke forsiktig først om hun kanskje holder egg under vingene. Ei stor høne kan ruge på 12-18 egg av den størrelsen den selv legger. Jeg skjønner at tiden er inne for å lage klart et sted for mor og barn... men jeg tror det er viktig at det er sammen med de andre - selv om det er litt adskilt, slik at hønene blir vant med dette nye

En hastig gang om dagen forlater Gunilla eggene for å spise, drikke og gjøre fra seg. Den må dermed ha tilstrekkelig mat og vann nær reiret. Ellers spiser ei høne ofte ikke så mye mens den ruger, og hvis klekkinga av en eller annen grunn slår feil etter at det er gått 21 dager, så kan den rett og slett fortsette å bli liggende på reiret til den sulter i hjel. Jeg har derfor gitt henne litt mat på reiret, men vet ikke helt hvor lurt det er heller... Det er første gang dette skjer i HanePane huset så jeg er SPENT

Kyllingenes utvikling


Det er viktig å ikke forstyrre høna unødig mens den ruger, men å holde øye med det som skjer under klekkinga, slik at man kan "trå til" hvis høna ikke oppfører seg normalt overfor kyllingene, eller det skulle skje noe uforutsett, slik at jeg må fostre opp kyllingene sjøl... rundt st.hans blir det altså kanskje småtasser her... oh som jeg gleder meg!

Jeg løper ut og inn og sjekker om hun ligger der.. pusler litt rundt og prater med henne.. hun er vant til at jeg driver slik, men kanskje ikke sååå ofte ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar