lørdag 15. juni 2013

...man skiter ikke i eget reir!

Dagene går og Gunilla ligger tålmodig på sine 14 egg. Jeg er veldig spent på hva som skjuler seg inni. Av høner så er det ikke så mange forskjellige, det er brune og hvite italienere. Men gutta er like forskjellige som de er aktive. Det er en Norsk Jærhane (Holm), en Minorka hane (Bjarne), en RIR hane/høne (Randi), og en Tverrstripet Playmouth Rock (Hugo) - samme som Gunilla. Jeg vil anta at disse er omtrent likt fordelt.

I dag pilte hun av eggene så snart jeg hadde fylt opp med rent vann og mat, hun løp mellom vannet og maten, så flakset hun opp mellom de høyeste vaglene ute, satte seg på toppen og gjorde unna fjærpussen... Strakte på vinger og ben og så ut som hun stresset det hele unna,

Innimellom så fløy hun rundt på bakken, sparket, spiste, strakk ut vingene, stekte hals, og jaget vekk alle som måtte prøve å komme nær henne. Deretter gjorde hun fra seg, og da kom jeg på ordtaket "man skiter ikke i eget reier" for dette var på størrelsen med ett egg!!

Hun er av eggene en gang om dagen, så alt må gjøres unna i rekord fart... min kjære mente at jeg burde bære henne inn igjen - dette tar for lang tid.. jeg ble nesten bekymret jeg også.. men vips pilte hun inn igjen og plasserte seg på eggene. De neste 23 timene  og 50 minuttene kunne starte ..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar