tirsdag 15. november 2011

Lysstøping!

I kveld har jeg kosa meg med lysstøping i regi av "skauen husflidslag", og jeg har faktisk meldt meg inn i laget også... så bondekjærringa gror frem... *kremt*

Uansett, det var en super kveld og resultatet ble veldig bra!

Ny førjulstradisjon kanskje :-)

Her har vi a Inger i aksjon. Første runden skulle vi ta vekene sakte opp og ned i voksen. Deretter må dette skje kjappt, ellers smelter voksen AV veken isteden for å legge seg på :-)

Veldig bra oppmøte, vi var mange, gamle og unge :-)

I starten henger det muttere i enden av lysa for at de skal bli rette og fine. Her klipper Anne av mutterne.

Pakken inneholder alt som trengs av voks og veke - og kjøpes på Panduro...

Veke og klossen som gjør at vi dupper 4 lys av gangen.

Oppi denne kjelen starta vi med 16 kg voks. (pakker fra Panduro i Charlottenberg av 1 kg), i tillegg er det to brett bivoks, dette for å gi lysene en litt gyllen glød og god lukt. Bivoks kan man med fordel ha oppi mer av, men den er ganske dyr. (bestilt på vevstua) Denne blandingen må alltid holde 65 grader. Blir den for kald,legger den klumper utenpå lysene, blir den for varm stivner den ikke på veken...

Anne som står for kurset, heller varmt vann i kjelen etterhvert som voksen brukes opp - voksen flyter slik at det legges alikevel ei ny hinne utpå lysa - ellers ville ikke lysa bli duppet helt under.

Loddsalg, og jommen vant jeg ikke et krydderglass :-)

Grøttalerken med masse kanel og smørøye... veldig godt faktisk - og jeg som egentlig ikke er no glad i risgrøt..

Hilde og Nina med sine lys...

Her henger lysene til avkjøling, de må ikke henge i kaldtrekk, for da kan de bli skjeve...

Mine ferdige lys - synes de ble kjempefine jeg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar