lørdag 12. november 2011

Juleduk-kurs hos "TRESNELLA søm og interiør"

Lørdag morgen var det duket for en tidlig start og sykurs på aurskog. Det var Hilde som tok initiativet til dette, og jeg er jammen glad hun inviterte meg med! Ikke bare var det gøy å sy, men mange koselige folk var det der også. Marianne ei av Hildes kjempekoselige venninner (ser ut til at hun løøøp hver gang jeg kom med iPhona mi!!), som jeg forøvrig har møtt før, var der. Det samme var Wenche, ei annen av Hildes kjempekoselige syvenninner. Søstern hennes har jeg møtt flere ganger, iom hun er sammen med en av Lars kompiser (veldig koslige folk btw!!). Verden er liten, og på små steder er den enda mindre. Må bare nevne bloggen hennes, den er superkoselig: Landligcharm

Juleduken skrider frem:

Etter at stoffet er vasket, strøket og skåret opp (Tusen takk Inger, du er en knupp) legges alle bitene utover for at mønsteret skal passe... Her er Hilde i aksjon :-)

Symaskina mi, jeg har visst ikke helt lært meg å bruke den enda... den er nesten for avansert :-)

Med lange flate nåler syr jeg, rekker opp og syr igjen... oppskrifter og mønstre er ikke helt min greie ;-)..slumseguri...

Lunsjpause

Gro serverer varm lunsj til en sliten og sulten gjeng, men det er ikke lenge vi har tid til å sitte og slarve, her skal det sys :-)

Tomatsuppe med kjemmebakte rundstykker til...

Eple-smuldrepai, med krem... mmmmm...

Vi fortsetter der vi slapp :-)

Her har vi såvidt startet opp etter lunsj...


Finn en feil... arg.. jeg så jo ikke dette da, og sydde dem sammen... Her er det 5 lange remser, hvor kantene bak er strøket i hver sin retning...

Wenche i dyp konsentrasjon

Hilde koser seg!

Radene strykes i hver sin retning, annenhver gang for at ikke stoffet skal bli for tykkt når det sys sammen. Det er penere å legge det slik enn å sy det ut til begge sider.

på med første kanten.. min er da ikke rød som den skal være, jeg er jo ikke akkurat så fargerik av meg :-)

Duken "limes" nå til vatten med "tråklespray"

Gro demonstrerer hvordan hjørnet lages. Den ene delen ligger rett frem, den andre brettes på plass over, og sys først sammen med quilte sømmen som går på tvers over duken. Festes med tråklespray og nåler så lenge. Diagonalene markeres opp, klar for søm.

Gro, sammen med to av kursdeltagerne, Brit E. har kommet myye lengre enn noen av oss andre - men så har hun da også sydd i svært mange år.

Siden vi ikke ble feridge tok jeg meg den frihet og invitere denne koslige lille gjengen for å gjøre den ferdig i fellesskap. Gleder meg til det, det er gøy, når det er så koselige folk!!


Fikk lyst til å lage flere ting:

Sy-veske, med egen mappe for alt småtilbehør... superstilige! mønstret er visst fra AnnAKa

Lekkert stoff...


liten toalettveske, så søt, den er sydd på ett stoff som krymper når det strykes. Dermed dannes det krøller av stoffet oppå :-) ...ja fatet under denne var med heim gitt.. hehe.. shopping guri slår til igjen ;-)

..inni... fiiin altså :-)

1 kommentar:

  1. Hei Gro - mange år siden sist du:)
    Håper du har det bare bra!

    John Glenn, Bergen

    SvarSlett