lørdag 26. november 2011

Julesylte

Det nærmer seg jul, og en god juleysylte hører hjemme på frokostbordet...

Dette er oppskriften fra Ragnhild, med mine små endringer. Enkel og GOD!

Bruk en tynnribbe

1. Ta ut bena med en skarp kniv (skjer langs sidene på begge sider og så under, vipp ut)

2. Kok opp vann, jeg bruker salt, et laubærblad et par nellikspiker og en løk delt i to i kokevannet..
    La ribba trekke ved kokepunktet i ca 2,5 timer

3. Krydder, gelantinpulver og evt løk.
    Finn frem en passende bolle, legg et klede i den.

4. Ta opp ribba, la den renne av seg, del den opp i kjøtt og flesk. skjær av svoren. Noen bruker denne i bunnen og toppen av sylta, jeg bruker bare flesket der. Sikkert fyfy... men sånn er det med den saken

Dersom du har gammel presse så må du sy sammen kledet eller surre det godt etter at sylta er laget. Jeg koker den opp noen minutter etter den er ferdig laget også. Så legger jeg den i press natten over. Da er den ferdig. Dersom den er lite salt kan den legges i saltlake etterpå.

Denne kokes en par timer.
Deler opp kjøtt og flesk hver for seg og legger lagvis med krydder mellom lagene.
Bland krydderet sammen først.
En par ss salt,
1 god ts pepper,
nellik,
ingefær
allehånde.
Dette blandes med en pose gelatinpulver.
Ha gjerne godt med salt i kokevannet også. Bruk gjerne et tynt klede rundt sylta. Da er den lettere å ta opp fra syltepressa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar