søndag 15. desember 2013

Vørterkake



I dag har jeg tappet øllet på flasker, det ble 19 liter øl.

I bunnen av kjelen så ble det igjen ca 7 dl bunnslam - dvs gjæren og grums synker til bunnen. Når man bruker hevert for å få øllet på flasker så er det lite som blir rota opp i selve øllet.

Dette smaksrike bunnslammet tenkte jeg å bruke til noe nyttig - i ånd av at man skal ta vare på og bruke alt, så satte jeg vørterkake deig.

Dermed fant jeg også frem andre rester, en liten skvett surmelk, en liten skvett fløte. En melkeskvett. Jommen fant jeg ikke en slant med gløgg. Litt vel mye smør har ligget på benken og myknet..

Da ble det til slutt omtrent slik:

ølgjær

2 dl sirup (lys eller mørk, denne gang brukte jeg lys)
60 g brunt sukker
2 flaskevørterøl (eller som nå rester fra ølbrygging)
3,5 dl melk (gjerne litt kefir, fløte eller hva man har)
50 g gjær - kunne fint sløyfe denne i dag.
250 g siktet rug (eller annet mel, jeg hadde en liten rest, så da var det greit)
2 ts salt
2 ts malt nellik
1 ts malt allehånde
1 ts pepper
1,2 kg hvetemel
100 g meierismør
1 eggeplomme
en liten slant gløgg (hvis man vil)
                
Jeg tenker å la disse kakene få godgjøre seg på kjøla til i morra, eller overimorra, så jeg blander alle  ingrediensene romtempererte. Bland all vesken, rør i sirup og sukker. I min slant/ølgjær rest, så er det mer enn nok gjær igjen. (ellers må man røre gjæren ut i den lunkne deigvæsken) Rør i rugmel, salt og krydder. Elt inn hvetemel til en jevn smidig deig.  Til slutt elter jeg inn det romtempererte smøret og en eggeplomme. La deigen heve til dobbel størrelse - eller la den heve i kjøleskapet til dagen etter. Det er helt genialt enkelt. Sett bollen rett inn på kjøla, dekket med plast.
 

småklissete deg, trekkes med plast
 
Ta den ut fra kjøla ca 1/2 - 2 timer før den skal bakes ut. La den hvile på kjøkkenbenken. Nå har deigen fått satt seg, smakene kommer bedre frem. Elt deigen, tilsett evt litt mel. Del deigen i 4 emner og bak ut fine runne kaker. Kakene etterhveves i ca 30 min.
 
Ved vanlig heving så skal man slå den ned og la den heve en gang til. Elt inn rosiner hvis man vil ha, ca 100 gr, del deigen i fire og bak ut runde kaker. La dem etterheve minst 30 minutter.

Pensle med sammenvispet egg og stek kakene. Dekk kakene med aluminiumsfolie på slutten av steketiden, hvis de blir for mørke før de er ferdigstekt.

I stekeovnen på 210 °C i ca 35 minutter.
--

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar