søndag 8. desember 2013

Hjemmelaget sylte


Tradisjonsmat er gøy, det er ikke vanskelig heller, men det tar litt tid og det er litt klin. Det er imidlertid vel verdt det, for det må jo sylte i hus til jul, i år er jeg dessuten tidlig ute med disse forberedelsene. Oppskrift og fremgangsmåte på denne i år er ikke min egen, men fra Borghild Bø Wenger. Ei grepa dame som holder kur i tradisjonsmat, både baking og kjøttmat. Det er utrolig koselig å gå på slike kurs, selv om jeg strengt tatt ikke trenger det, så lærer jeg noe nytt. Nye måter å gjøre ting på, andre krydderkombinasjoner, og andres tradisjoner. Men først og fremst er det utrolig koselig å gjøre slikt sammen med andre. Da setter man av tiden, og prioriterer faktisk å gjøre det. Slike kurs anbefales. Sjekk ut for eksempel norges husflidslag sine sider, eller bondekvinnelaget eller... google rett og slett tradisjonsmat.. Skauen husflidslag setter opp denne typen kurs før jul. Det anbefales på det varmeste!

I år har jeg laget sylta i lånt syltepresse, men innrømmer at jeg liker gamlemåten bedre


Dette er ribbesylte, rett og slett for det er ikke så lett å få tak i grisehoder.. Hadde jeg stått med en gris kunne det jo vært gøy, for da kan man hive alt mulig oppi sylta. Nå blir det ribbe og kylling. Skal grisehodet brukes ¨må man passe på å pusse tenna på grisen og vaske grundig.. mye mer dilling og jobb..

6 kg ribbe
3 kg mørbrad (av svin eller evt kalv) eller
3 kg kyllingfilet

kjøttet kokes i lettsalta vann (ca 1 ts salt pr liter vann) i ca 1, 5 time - til det løsner fra bena.
(jeg bruker vanligvis også  et par laubærbalder og en løk i kokevannet)

Krydderblanding
1,5 ts pepper
1,5 ts nellik
1,5 ts allehånde
2 ts salt
gelatin, pulver tilsvarende 3-4 plater
(jeg bruker vanligvis med pepper, løk og ingefær i tillegg)

Kok kjøttet i en stor kjele lettsaltet vann, evt i langpanna inne i steikeovnen med folie over.

Ta kjøttet opp og la det kjøle seg litt, bruk engangshansker og del opp kjøtt og fett hver for seg, skjer i tynne skiver. følg fibrene i kjøttet. Del opp kyllingfilentene i tynne skiver og legg alt lagvis med krydder imellom hvert lag. Enten rett i en syltepresse, ei brødfom eller en bolle som er dekket med ett klede, da må dette sys/surres før det legges i pressa.

Er sylta sydd surra, kan den kokes opp i krafta. Sylter i ny syltepresse eller brødformer helles det litt kraft i forma, og så settes den inn i steikeovnen på ca 120 grader i 30-45 minutter. Så må den hvile i ca 15 minutter før den legges i press.

namme








 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar