søndag 8. desember 2013

Hjemmelaget lammerull

Det er kjempekoselig å lage sitt eget pålegg, og det kan bli noen fine gaver å gi bort til jul. Jeg tror det finnes like mange oppskrifter på rull som det finnes gårder.. minst. Nå kan man gå på kurs for å lære dette håndtverket, selv har jeg tatt med meg mange av disse tradisjonene hjemmefra. Men kurs er gøy, jeg gleder meg til vi en dag får bryggerhus på gården, slik at jeg virkelig kan kose meg og ha alt stående klart til slike ting. Da kanksje det er jeg som holder kurs.. isteden for å gå på dem :-)

Her er det bare å velge hva man vil ha i.. i år inneholder min rull dette:

Nok til 2 ruller:

2 Rulleskinn av lam
ca 2,5 kg lammebog - be slakteren om å bene ut kjøttet. (evt kjøtt fra nakke eller hals) Bog er forøvrig supert kjøtt å bruke til fårikålkjøtt også. Kjøtt og rulleskinn fra slakter Strøm Larsen i Oslo, fantastisk kvalitet!!
2 ts rosmarin
1 ts pepper
3 ss salt
1 ss sukker
en potte kruspersille (knip av toppene, og klipp det opp)
1 ss gelatinpulver
Bomullstråd
Kjøttnål, eventuelt annen kraftig nål.

evt. tilsett
1 løk, finhakket
1 ts malt ingefær


Forberedelser
Start med å finne frem alle ingrediensene, skjær lammekjøttet i fingertykke strimler med fibrene, skjær ut evt hinner og slintrer, sjekk også etter lymfeknuter (mørke klumper som er inne i fettet) uapetittelig. La det være igjen litt fett på kjøttet så rullen ikke blir for tørr. Når alt kjøttet er delt opp, bland så sammen krydderet, og knip av de fine grønne kruspersilleduskene.

Fyll rullen
Legg rulleskinnet (slagsiden) på en fjøl med kjøttsiden opp. Skjær eventuelt av litt slik at du får rette kanter (det du skjærer vekk kan du ha i rullen). Noen starter nå med å Sy rulleskinnet sammen på begge kortsidene slik at det blir en pose. Det kan være enklere, jeg la lammekjøtt, krydder og persille lagvis på halve siden, legg/rull den så sammen, sett på coctailpinner/tannstikker uten smak for å holde den samlet og sy sammen rullen langs kanten. Surr gjerne hyssing rundt nå for å få en stram og fin rull som ikke sprekker opp.

Skal den ikke benyttes med det samme, pakkes den nå i matpapir og plast og fryses ned rå.

Rullen fylles, før den skal sys.


Koking
Noen legger lammerullene i salt lake noen dager før koking, det er ikke nødvendig.. Ta evt rullen ut av fryseren og la den tine på kjøla i et par døgn før den kokes. Pakk lammerullen inn i et kjøkkenhåndklede og surr med bomullstråd. Legg den innpakkede rullen i kokende vann, og la den trekke på ca. 90 ºC i 1.5 - 2 timer, trekketiden er avhengig av tykkelsen på rullen. La den hvile i ca 15 minutter før den legges i syltepressa.

Avkjøling under press
Legg rullen i en syltepresse og la den stå på et kjølig sted natten over

...og så er den klar til servering!

  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar