fredag 3. februar 2012

Villdyr og kamera...

JIPPI!!! Jeg skal til Karelen i sommer, for å se de flotte villdyrene våre: ULV og BJØRN og kanskje en JERV. Vi skal være i karellen 21 til 25 juni.

Selve turen starter fra Narvik med privatbiler. Naturfotograf Hans Gundersen kan ha med 8 personer, og via Tonje fikk jeg også være med!!

Vi kjører gjennom Sverige, hvor vi tar en stopp i Abisko, og så videre gjennom Haparanda , over til Finland og kjører frem til Kohmo. Derfra på skogsbilveier frem til en stor tømmerhytte, hvor det er soverom , stue kjøkken , badstu og alt man trenger. .
Hytta leies ut av Lassi Rautiainen , som driver Articmedia . Han er en av Finlands beste naturfotografer. Hans har kjent ham i 13 år , og jobbet sammen med mange spennende bjørne møter.

Lassi har nå fått i stand fotosafari i "ingenmanns land" mellom Russland og Finland. Dette er et område hvor man må ha spesialtillatelse for å være . Ute ved grensen har Lassi bygget kamuflasjehytter hvor man sitter trygt og godt og kan se bjørn , ulv og jerv , ute på myrene ofte på 30 – 40 m avstand . Det er ingen plass i verden man kan oppleve disse ville dyrene så nære, ikke engang i Alaska!

Jeg antar at det nok også bli litt langdrygt å sitte i kamo fra kl 17 til 07 om morningen, og kun spise luktsvak mat.. hvordan går man på do tro :-) men det blir lett overgått av spenningen, fyy som jeg gleder meg!!

Lassi kjører ut kjøtt hele året, slik at dyrene blir vant med mat der. Maten er trafikkdrept elg, rein også døde griser fra bondegårene..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar