lørdag 18. februar 2012

Perfekt lørdag...

Hva er egetlig en perfekt lørdag?

For meg er det å kunne sove helt til jeg våkner (da viser gjerne klokken ca 10 ;-) spise frokost på sengen, sammen med en stabel av aviser og så surre rundt i huset i nattkjolen til lunsjtider! Da er jeg klar til å møte dagen, uthvilt og klar etter ei lang og hektisk uke. Får jeg ikke hvertfall en slik morgen i uka, så er jeg nok ikke like medgjørlig :-)

I dag bestemte jeg meg for å lage min barndoms-lørdagslunsj... Mormor og bestefar (de beste i hele verden!!) laget alltid, med svært få unntak grøt til lunsj/middag på lørdager. Min favoritt var Smørgrøt med masse kanel, litt sukker og hjemmelaget rød saft til.

I dag har jeg derfor i min kjære "nattkjole" (altså dette er en nattkjole - som kun brukes om morningen... eller kanskje om kvelden. Det er nesten yndlingsplagget mitt! En god ting er nemlig at jeg ser nesten påkledd ut! Altså ingen typisk nattkjole, heller en laaang t-skorte kjole overlevning.. anyway... bedre enn singletene jeg pleide å svinse rundt i.. før jeg skjønte at ALLE bare braser rett inn i huset her på landet... en stor uting spør du meg.. men det er en annen sak)

Altså SMØRGRØT
- den kalles Fløyelsgrøt hvis man vil være litt finere i snippen (og sikkert ikke lager den i serken)

SMØRGRØT

Min kjære mormor brukte alltid to kjeler, en til å varme melken og en til å lage grøten i, dermed unngikk hun klumper, og det funker!

En kjele med ca en liter melk

En kjele med en god klump smør, "godt smør" som de sa.
Altså SMØR, ikke margarin! Stulssmør stort sett.
Tilsett noen ss hvetemel, rør det sammen til smør og hvetemel klumper seg sammen...
en liten klype salt...
Tilsett så den varme melken under visping (helst skulle dette skje med ei TVURU), litt etter litt til ønsket grøt konsistens.

Servers med sukker og kanel, smørøye og et stort glass hjemmelaget rød saft :-)

Eller som bestefar ville ha den, med varm melk på grøten.. eller hjemmebrygget øl på grøten...

...av en eller annen grunn spises det her grøt i gangen(!!) til Knoll og Tott's store glede :-)

...på lørdagskvelder hos mine kjære besteforeldre var det da PIZZA til middag/kvelds... (Imma's Pizza - tror det må ha vært første pizza shappa på stedet... og knallgod slik jeg husker... selv om det begynner å bli flere tiår siden... ) så det blir pizza her i heimen også, hjemmelaget pizza til middag/kvelds :-)

Først skal hobbyhønene få det rent og pent i huset sitt og masse godsaker... Det er da lørdag!
Ny halm i verpekassene, få ut all møkka fra møkka brettet og ha på ny strø, helt ny sand i sandbadet, og masse godsaker og spise. Dessuten skal de få lov å komme ut, høner kjenner ikke alltid sitt eget beste, så et par av dem fikk frostskader på kammen når de var ute på de kaldeste dagen.

Bruna skal få slippe tilbake til venna sine i kveld, etter ett lengre opphold på sykestua - hun slapp å miste hodet!!

GOD helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar