fredag 10. februar 2012

Gulrotkake i ny Kenwood...

Jeg har vel nevnt at vi fikk penger til jul, av både mutter og sjølfolket, så DA ble det jakt på en skikkelig kjøkkenmaskin!

Jeg var i utgangspunktet litt lite happy med Kenwood pga at den "drar opp" deigen i en klump rundt eltekroken.. (kjent problem også på forum, oppdaget jeg når jeg søkte på tester og slikt) så egentlig var jeg på jakt etter samme maskin som Anne Mette og Marit har - en Bosch. Det var imidlertid ikke mange slike å finne, og så ja.. lot jeg meg lure(!?!) av en flink selger. Valget falt på en Assistent. Den funket fantastisk på brøddeigen, men jeg får litt kløe når jeg har masse løse deler og ting som må kobles sammen. Deler stikker seg unna og blir et irritasjonsmoment. Speseilt når enkelte i husstanden putter ting der det er plass, ikke der det har fått en fastplass (i mitt hode da)

Uansett; jeg testet den med å bake boller og brød - maskinen fungerte supert, relativt lite støy, men så er også motoren ganske liten. MEN så skulle jeg piske krem, maskinen sto fremme... for å piske krem måtte jeg frem med en annen bolle, og to løse visper, en dings til å feste disse på og enda en dings.. Da sa jeg stopp.. maskinen skal tilbake... jeg vil ha Kenwood... En kjøkkenmaskin skal bare funke, helt enkelt! Egentlig hadde jeg lyst på en Kitchen Aid, men de er ikke sterke og langt penere å se på enn funksjonelle... men akk så stilige de er...

Husbonden, som er verdens snilleste mann, påtok seg å bytte. (lettere å sende en mann i butikken var vi enige om, da kunne han skylde på dette håpløse kvinnfolket som ville være kjip, om han ikke fikk fikset dette. Men det var service der, og maskinen kunne byttes uten mye "om og men"...) Jeg hadde igjen googlet og sett en (langt billigere) Kenwood med stor utstyrspakke og 1200w maskin, kjøttkvern, to boller og ellers det vanlige av utstyr. Men min kjære synes dette var litt plæstikk, så han valgte en dyrere modell på 1500w uten utstyr, og bestilte heller det ved siden av. Snakk om fin fyr :-) Så nå kommer kjøttkverna og mandelkverna senere, men maskina er sterk og takler fint mine grove brød! Herlig :-)

Neida, jeg maler ikke så mye kjøtt, men jeg lager kransekake, og da er kjøttkverna og pølsehornet perfekt :-) Mandelkvern er en stor lettelse, stå å male store mengder for hånd er slett ikke stas... hehehe...

Sannsynligvis hadde jeg blitt happy med assistenten, (og utstyrspakka var helt genial - en million deler) men den var så andreledes. Bollen gikk rundt, og det ER bedre plass til å helle oppi ting mens den går. Elteredskapen satt fast i en arm, som var litt kronglete, og man festet på en slikkepott som gjorde at deigen ble tvunget inn mot eltern... men altså så mange løse deler...

Fra før har jeg en Braun, food prosessor og liten kjøkkenmaskin i en pakke, med masse løse deler. Det er ikke bare positiv, min store kjøkkenskuff som inneholder alle disse delene er full, og det er kronglete... men ja.. den løser mye.. men ikke de store deigene som brød, boller, og slikt...

Alt i alt er jeg fornøyd med mitt nye valg (Husbonden stemte vel strengt tatt på Kenwood hele tiden, så han er svært fornøyd;-) Det går jo faktisk an og elte deigen uten å tilsette alt melet. Bare å ta resten for hånd, jeg elsker jo egentlig å stå der og elte bolle- og brøddeiger.. får ut masse frustrajon på slikt :-)

Husbonden sto som mannfolk flest og lekte med duppedittene som laget lyd i dag, skal se han får lage ei kake i den :-)

Min lille baskt i dag ble ei av mine favorittkaker:

Gulrotkake
-min favoritt gulrotkake, med masse smak!! Jeg fikk den i sin tid av Ingunn, og så har jeg endret litt her og der...

4 Egg
3 dl Sukker (halvparten brunt, evt bare rårørsukker)
1 ts Salt

3 dl Hvetemel
2 ts Natron
2 ½ ts Kanel
2 ts Vaniljesukker, ekte
½ ts Kardemomme
½ ts Ingefær
½ ts Muskatnøtt
en neve grovhakkede Valnøtter
(noen liker rosiner oppi også)

1 ½ dl Solsikke olje
5 dl revne Gulrøtter

Pisk eggedosis, bland krydder og hvetemel og sikt dette og vend det inn.
Tilsett gulrøtter blandet i oljen.
190 grader, ca 1 time midt i ovnen…



Glasur

100 gr Philadelpia ost
50 gr romtemperert smør, jeg dropper ofte dette - smaker bedre uten
125 gr melis – jeg bruker minst det dobbelte
1 ts vaniljesikker
et par dråper sitron
Bruk mixer, og pisk til luftig krem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar