mandag 21. januar 2013

Toro er ikke helt det samme...

I dag er jeg ikke helt i slaget, så la meg i sengen når jeg kom hjem fra jobb. Når husbonden kom hjem fant han frem varmeflasket og pakket meg godt inn - søtnosen min!! Jeg ble der ei goood stund. Trening ble det ikke noe av for meg, heller ikke prosjekt rydding kom noe videre... men Husbonden er flink!!! 3 ganger i uken setter han nesa til senteret for å trene. En time trener han alene i styrkerommet.. jeg tar av meg hatten. Han trenger det etter kneoperasjonen, og den er ikke heeeelt bra tror jeg. Mye vondt, men han klager jo aldri! I dag har han også vasket min grisemøkkete bil, og satt den inn i varmen til tørk! Han er verdens goeste <3

Middag må det jo bli, selv om det er sent - så Husbonden kom hjem med løvstek, salat og opphøgdepoteter - greit nok god middag det. Men Toro pose, der stopper lissom gleden... ingen av oss er riktignok veeeldig glad i den gule sausen med grønne prikker - men Nigella har en fantastisk enkel og god variant, som kan smakes til. Det festlige er at husbonden påsto at han ikke liker bernaise - så jeg farget den med sukkerkulør her en gang, og sa det var "kryddersaus".. da var den kjempegod, og jeg lo meg fillete... så ja.. here we go... Denne er dessuten er den veldig kjapp.
 

Knekk 4 eggeplommer i en glassbolle
Tilsetter 1-2 ts tørket estragon (eller ca 2 ss frisk) og 2 ss hvitvinseddik eller estragoneddik evt sitronsaft. (jeg pleier å ta en liten av hver hvis jeg har) 
Visper godt og tilsetter 250 g smør i små klumper. (romtemperert)
Smak til med salt og pepper.

Jeg pleier å småhakke sjarlottløk og ha dette oppi også, men det er kanskje fordi det er med i de andre oppskriftene. litt ekstra sitron eller lime og løken gjør at den ikke smaker så "fett" på en måte :-)

For en "idiotsikker" måte, blander jeg alt i romtemperert tilstand. Iom jeg oppbevarer eggene på kjøkkenbenken, og det samme med en god klank smør, så er det alltid "klart til bruk". Jeg visper godt med vispen på stavmikser til det er luftig, til slutt visper jeg inn halvparten av det myke smøret (ikke alltid jeg har så mye som 250 gr heller, men pytt sann). Før jeg setter bollen i vannbadet. (lar vannet koke opp, trekker kjelen til sides og setter bollen oppi) visper kraftig - og ja, jeg bruker stavmikseren hele tiden... tilsetter resten av smøret... vips..  Det funker hver gang!
 
For dager med god tid, eller gjester som er nøye på det så kan en av disse to komme på bordet, men den er like god og MYE ENKLERE den over!
Béarnaise'n til Hellstrøm:
250 gr usaltet smør
1 ss finhakket sjalottløk
1 dl tørr hvitvin
1 dl hvitvinseddik
1 ss sherryeddik
3 ss kaldt vann
3 eggeplommer
1 ss hakket frisk estragon
1 ss finhakket frisk kjørvel
½ sitron
Salt
Hvit pepper
 
Fremgangsmåte:
Smelt smøret. La melkestoffet synke til bunns slik at smøret blir helt klaret.
Ha 1 ss av det smeltede smøret i en kjele.
Tilsett sjalottløken og la det frese et par minutter uten å ta farge.
Tilsett hvitvin og eddik og kok til det får en marmeladeaktig konsistens.
Bland inn 1 ss sherryeddik og sett gryten til side.
Pisk sammen 3 eggeplommer og 3 ss kaldt vann i en bolle til en luftig konsistens.
Hell eggeplommene i gryten med sjalottløken og pisk videre over svak varme til konsistensen blir tykkere. Hell i litt og litt av det klarede smøret mens du hele tiden pisker. Smak til med salt og pepper. Tilsett 1ss sherryeddik og saften av en halv sitron.

 
Viestads versjon:
1-2 ts sukker
1 ts hvitvineddik eller annen eddik
1 ss vann
1 ss finhakket sjalottløk
2 ss finhakket frisk estragon og evt kjørvel
1/4 laubærblad i små biter
4 ss hvitvin
2 eggeplommer
125 g smeltet smør
salt, pepper
evt mer urter og eddik

Viktig at alle ingrediensene har samme temperatur før du begynner.
Sukker, eddik og vann i en kjele, kok inn til sukkeret begynner å danne lys karamell. Pass på at sukkeret ikke brenner seg. Ha i hakket løk, urter og vin. Kok opp og sett til side. Når blandingen begynner å bli lunken, ha i eggene og pisk godt. Sett over lav varme og fortsett å piske energisk til du har en luftig og fin kremkonsistens. Hell i smeltet smør (litt og litt) mens du forsetter å piske. Sausen skal bli varm, men ikke koke. Smak til med mer estragon - friske urter kan med fordel tilsettes til slutt (persille er også veldig godt i bearnaise) salt, pepper og eventuelt litt eddik eller sitronsaft (litt syre gir mer punch og smak).



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar