mandag 22. august 2011

Solbær- & Ripssyltetøy

Søte små glass fra søstrene grene... Iom jeg alltid rører bærene, så liker jeg små glass, da rørte bær har så kort holdbarhet. Denne gangen kokte jeg Solbæra og Rips sammen.

13 glass :-)))

Sukker må til... denne gangen også bittelitt tykningsmiddel...

Denne runden var:
1,6 kg solbær
900 gr rips
ca 6 dl vann
ca 450 gr sukker med pectin
ca 450 gr sukker
2 ts vanilesukker m ekte vanilje
2 ts rød melatin

Jeg koker svært sjelden, for ikke si aldri bær - vil beholde dem friske og nyrørte!
Men så har jeg da heller ikke laget mye solbær syltetøy, det ender som regel som saft -så da måtte nå innpå nettet for å sjekke opp litt... oppskriftene sa 1 kg bær, 2 kg sukker og 1 liter vann... (erre mulig tenkte jeg da...) googlet videre og fant ymse... det endte meg at jeg slumpet og smakte til som vanlig... men noterte ned hva jeg gjorde, sånn i tilfelle det ble bra, og jeg ville huske det til en annen gang..og bra ble det visst:-) Sukker valget var rett og slett fordi det var det jeg hadde... :-)

Disse ripsene kommer til å bli fine på pavlova i vinter - "singelfryste" pyntebær...

Tusen takk for plukkehjelp - igjen, Inger :-)))



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar