tirsdag 9. august 2011

Bærhøsten er over oss....

I dag har jeg plukket rips og solbær, kutta opp en stor pose med rabarbrastilker og kost meg med å fylle huset med deilige dufter...

Det er ikke så mye jeg har drevet med safting, som regel har det isåfall vært råsaft. Jeg liker jo egentlig ikke å koke bæra... men altså... frem med saftkokern og på med forkle - dette har jeg gledet meg til!

Eller det vil si, først frem med de lange hvite støvlene, på med den hvite (!!) sydvesten og inn i regndressen. Det øsregner såklart når jeg skal plukke bær, men pytt - det er jo så digg...

Dagens "oppskrifter"

Rabarbrasaft med et hint av rips
Jeg bruker saftkoker, så fyller bunnen med vann først så det koker når bæra skal på. Dvs bær... Rabarbra stilkene, vaskes og kuttes - men jeg skreller dem ikke. Hiver oppi til kanten på sil-kjelen. Pytter oppi noen rips for fargens skyld. Strør over noen ss med sukker, monterer kokern og lar det stå der å syde.

Tapper av, en deilig rosafarget saft.
Heller det over i kjele og koker opp, skummer av og smaker til med sukker og litt vanilje.

Heller over på sterile koslige melkeflasker.... jeg kommer alikevel til å fryse dem, rett og slett for dette gjærer veldig fort... og disse dråpene er dyrebare :-)

Ripsgele
Alle sier at jeg ikke kan lage gele nå, bære er for moden, så det går ikke. Neivel da sier jeg og gjør det alikevel. Plukker all bæra av busken, robber epletreet for et par små kart som jeg hiver oppi saftkokern sammen med ripsen.

Samme som over, bare nå koker saften litt lengre, til den begynner å tykne og få litt snerk. Skummer av et knallrosa skum.

Her bruker jeg 700-800 gr sukker til 1,4 liter saft (anbefalt er vel 1 kg sukker, til en liter saft..)

Gelen blir stiv den, får en fantastisk dypråd farge, og smaker digg!!

Denne kan også fryses, men det trengs ikke, jeg har dessuten kjøpt nye søte små glass, disse er supre til gele for de lager vakum og lokkene popper etterhvert som gelen kjølner.


Solbærsaft med et hint av rips

Solbærne går samme veg, rett oppi saftkokern. Restene av ripsen ligger å renner av seg i et klede. Denne safta havner oppi kjelen.

samme fremgangsmåte, men mindre sukker...

Dyp rødlilla farge, og en delig smak av sommer...


Saftkoker/Dampsaft
Dette er den enkleste måten å lage saft på, da får vi safta ferdig silt, det er bare å fylle den på flasker. Jeg velger imidlertid å smake til med sukker etter at saften har rent av. Skumme av uhumskheter osv...
Saftkokeren består av en bunn til vann, ytterbeholder med lokk og en innerkurv til bærene.

Super enkelt:
1. Bunnen/kasserollen fylles vel halvfull med vann.
2. Kok opp vannet i kasserollen
3. Bærene legges i kurven (helt opp til merke) gjerne med litt sukker på toppen.
4. Sett kurven i beholderen og ha på lokket.
5. Plasser saftkokeren oppå kasserollen. Pass på at klypa står på tappeslangen.
6. Vannet må koke hele tida mens saftinga foregår. Det tar ca. 1 1/2 time.
7. Tapp safta over i en kjele, kok opp når all saften er ute
8. smak til med sukker
9. Skum av alt skummet som danner seg
10. Fyll over på steriliserte flasker, og kork dem med en gang.

Det går fint an uten saftkoker også.

Kokt saft uten saftkoker
Bæra skal kokes med 2-3 dl vann pr kg bær. Hvis bæra er lite modne, må det tilsettes noe mer vann. Bæra veies og has over i en kasserolle sammen med vannet. Sett på tett lokk og la det hele stå og koke langsomt opp og trekke videre til bærene har saftet seg og skiftet farge - ca. 10 minutter.

Så skal safta siles gjennom sileklede. Sileklede eller silepose kan kjøpes på Obs, Jernia osv. Selv bruker jeg en ny gas oppvaskklut som jeg legger oppi et stort dørslag og fester med et par klyper. Så heller jeg bæra oppi, og samler etterhvert alle hjørnene og vrir sammen ned mot en klump med bær, som det da pipler raskere ut av... Da jeg var liten, kan jeg huske at mormor snudde en krakk opp-ned og bant et klede / koppehåndkle fast i alle fire beina med syltestrikker. Plasserte en bolle under og helte bæra oppi denne hengekøya. Der silte den seg og hun kunne klemme på bæra inni kledet for å få ut litt mer saft.

Men her er det flere måter å ordne seg på - uansett så blir det litt søl med det, iallfall for meg! Det er ikke nødvendig å klemme ut safta gjennom kledet, hvis du tar deg god tid, et par tre timer, renner det meste ut av seg selv.

Safta skal så måles og kokes en gang til med sukker. For de fleste bær er det bra med 3-600 g sukker pr liter bær. (det anbefales imidlertid ca 1 kg(!!)

Den siste måten - og den beste med tanke på å bevare alle vitaminene:

Rå saft
Rå saft er frisk og fin i smaken, og det passer godt å lage den av friske bær, men den har kort holdbarhet og må fryses. Det kan ofte være lurt å fryse rå saft små flasker (ikea, Dags marked).
Tyttebærsaft trenger ikke fryses, den holder seg godt, fordi disse bæra inneholder benzoesyre.
I rå saft bruker vi gjerne sitronsyre eller vinsyre.
Slik gjør vi det:
1. Bruk modne, fine bær.
2. Knus bæra, tilsett kokt, kaldt vann og sitronsyre og rør godt.
3. Dekk til med lokk eller håndkle og la det stå til neste dag.
4. Hell massen i sileklede og la safta renne godt av.
5. Mål opp safta, ha i sukker og rør til det er oppløst.
6. Ta bort skummet, hvis der er noe, og fyll safta på kalde flasker som har vært sterilisert.

Oppvaskmaskinen holder fint, men ellers kan glass og flasker tøreks etter vask på 100 grader i steikovnen. ca 5-10 minutter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar