mandag 30. september 2013

Forberedelser til Låvefesten

Med over 30 stykker på gjestelisten, og 11 som hadde meldt overnattingsbehov... sier det seg selv at det ble en smule forberedelser. Når det er sagt, så er jo jeg en håpløs tidsoptimist - dermed var "som vanlig" ikke alt helt på stell når folket ankom.. mine venner kjenner meg.. og det som egentlig er litt ille er at min kjære er akkurat likedann.. han kom kjørendes fra jordet lenge etter at de første gjestene hadde kommet... Men gøy var det, og i år hadde vi også en bålpanne med halmballer rundt.. veldig koselig å sitte der og grille pølser og marshmallows klokken 02-03 om natten... men neste år.. neste år skal vi selvfølgelig være ute i goood tid.. akkurat som vi skulle i år.. hehe..

Det krever en del forberedelser, og spsielt når jeg er såpass teit at jeg vil gjøre alt selv, med ting fra gården... dette medfører altså følgende:

Maten:
Slakte høner - det går egentlig ganske fort.. men.. ei høne spreller lenge etter at hodet har falt til bakken.. det værste var at selv etter at jeg hadde flådd ei av dem - og tatt ut innmaten, så sto jeg til slutt med et pumpende  hjerte i hånda.. det føles ikke helt greit.. Neste år skal altså hønene slaktes minst to dager før festen.. IKKE samme morgen!! Det kan med fordel slaktes langt flere. I år brukte jeg 9 høner, og 2 kg kyllingkjøtt (det var da umarinert - siden jeg fikk angst på slutten om det var nok kjøtt)

Vi serverte altså Coq au vin, eller faktisk Poule & poulet au vin, for det var ikke hane, men høne som koste seg i vinen. Først i marinade, så kokte den i vin og kraft i flere timer.. Dessuten var det ca 2 kg bacon, 2 store bundter gulrøtter, fire persille røtter, en stor purre, 8 liter god rødvin. 0,5 kg små ferske champiser, vanlig løk og småløk, noen poteter, urter osv. Etter at hønene hadde kokt ei stund, synes jeg kjøttet minket såpass mye at jeg safe'a med kyllingkjøtt... Neste år skal jeg koke mye mer høne, på forhånd - slik at jeg kan rense ut noe av beina... Totalt var det omtrent 20 liter gryte.. og ca 10 kg potetmos..  to store langpanner med Focaccia brød.. det meste gikk med!


Den mest effektive og mest humane måten er rett og slett å høgge hue av høna

Så flår jeg den, og tar ut innmaten, deretter deles den i 4 eller 8, legges i vin

grav opp løk, gulrøtter og poteter, klipp urter..
Forberedelser av lokalet:
Låven (vognskjulet) må tømmes, kostes og rigges - dette tar faktisk litt tid (note to selves)
Vognskjulet er som regel proppa fullt opp av maskiner og utstyr.. En "liten" forvandling må til :-)

Gardinene er nye i år, min fantastiske svigermor har ikke bare ryddet, sopa og vasket gulvet - men også klippet og tråklet opp gardiene.. hva skulle jeg ha gjort uten henne tro... Svigerfar stakkar satt i treskeren nesten hele økta på lørdagen, slik at min kjære kunne tømme lokalet.. Fy søren vi er priviligerte! Riktignok synes han det er veldig gøy med den nye treskeren, men gubba meg altså..

Ellen og Inge kom på fredag og jobbet sammen med oss hele lørdagen.. uten den hjelpen ville vi ikke ha nådd alt sammen.. takket være at jeg ryddet overnattingsplasser i kjelleren (dvs omsider fikk tømt et hav av flyttekassene mine som har stått uåpnet og bare ventet på å bli tømt - hele biblioteket mitt bl.a.) og i byggplassen vår (nye soverrommet/walk in) oppe.. Fy søren så mye mer tid ting tar enn man tror.. men fy så deilig det var å sette seg ned med det første glasset med sprudler og se at folket kosa seg.. Jeg tenker.. neste år.. neste år MÅ det da være mindre jobb... vi får se da vettø..

Vognskjulet eller låven må tømmes, og resten skjules.. det skal jo være koselig
Klart til fest! ...men jeg trenger ett anlegg.. kjøpe brukt før neste år!!

Rustikk stil på låvefest
"Lysekrona" må rigges
Pynten på plass..


Bålpannen rigges på dertil egnet sted


Så er det hele over for denne gangen.. 


 

 

så rigger vi nesd igjen for denne gang..
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar