onsdag 18. september 2013

Epler

Nå i disse epletider er det godt å ha noen enkle oppskrifter.

Her er noen av mine favoritter:

Superenkel og knallgod eplekake

3 egg
2 dl sukker

100 gr smør
1,5 dl melk

200gr hvetemel
2,5 ts bakepulver
2 ts ekte vaniljesukker

2-4 epler
2-3 ts kanel
2-3 ss sukker

Form på ca 22 cm
180 grader 35-40 min, legg evt matpapirover kaken mot slutten


Vask skrell og del opp eplebitene (gjerne med epledeler + del båtene en gang til - tynne fine båter) Legg dem i plastpose, tilsett kanel og sukker, rist rundt og eplebåtene suger til seg masse kanelsmak! Kan gjøres et par dager før også.. smaker bare bedre.

Pisk eggedosis, smelt smør og og bland med melken, tilsett i eggedosisen. Bland og sikt i det tørre. det blir en ganske tynn røre.

Hell i god smurt form - jeg smører med smør og strør formen med finhakket mandel og kanel.

Fordel eplebitene rundt, noen vil synke ned, jeg heller også saften fra epleposen over slik at kaken blir ekstra saftig. Strø mandel og kanel og evt sukker på toppen. Formen jeg bruker gjør at det også kan bli en "opp-ned" kake.

eplekake i silikonform fra ikea

kvalitetstid mens kaken steker..

 
testing av ny loppisform og eplekake

Spiralloff med eplemos

Jeg har lenge vært på jakt etter en spiralloff form, så når jeg nå fant en komplett med stativ på loppis ble jeg lykkelig!

Den måtte testes med det samme jeg kom hjem. Fersk spiralloff med nykokt eplemos til - Yammi

Jeg dobler oppsriften og steker en loff i en vanlig brødform ved siden av. Ferskt bakverk rekker ikke bli gammelt her i huset - og om så, så smaker den supert etter en runde i brødristeren!

350 gr hvetemel
1 liten ss sukker
1/4 ts salt
1/2 pk gjær
40 gr smør
3/4 dl vann
3/4 dl melk
1 lite egg

Forvarm ovnen til 220 grader - senk til 180
Stekes i 35-40 minutter

Bland gjæren ut i vesken, og pisk inn egget. Tilsett det tørre (hold tilbake litt mel) eltes godt
Forhev deigen

Elt deigen på bakebordet til en pølse. smør formen og legg pølsen oppi, sett på lokket og la den etterhveve ca 30 minutter

Loffen får en fin gulfarge pga egg og smør, smaker digg bare med gulost eller som tilbehør til gryteretter osv. En skikkelig 80 talls klassiker!

Eplemos

Dette er veldig enkelt, ingen oppskrift nødvendig. Bare fyll opp en kjele med skrelte, rensede og delte epler, ta litt vann i bunnen, litt dermerra sukker, og noen runder med kanel. Koker opp til eplene er møre. Stamp dem med potetstamperen, slik at det er noen biter igjen.. smak til med mer dermerra sukker, ekte vanilje og kanel..

...mmmm ikke la det blir for søtt.

Denne er super til "tilslørte bondepiker"


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar