mandag 8. juli 2013

Sommer & Sooool - endelig!!

Det er lykke det, når sola omsider stråler, varmegradene kryper oppover, humla suser og man kan tasse rundt mer eller mindre avkledd i hagen..

Nytelse!!


ut på tur i blomstereng..
Når man har omtrent 6 mål med hage, er det veldig greit å ha "sitte på" klipper.. og i strålende sol er det helt greit å klippe plen.. man føler seg effektiv og får nyte sola på en gang.. nesten som et kinderegg :-)

I helgen har jeg vært veldig effektiv - om jeg så må si det selv! Selv om jeg ikke har gjort noe av det jeg skulle gjøre, så har jeg gjort veldig mye annet!

Utekjøkken,
Jeg har ønsket meg utekjøkken lenge - men det er alltid så mye som må gjøres - og ting skal gjøres unødvendig komplisert - ergo blir det ikke gjort.
Når kjellernedgangen ble laget, skulle utekjøkkenet mures opp i forlengelsen av trappen. Nå som sommeren plutselig kom, hadde jeg ikke tid til å vente på at dette skulle gjøres veldig ordentlig. Dermed satte jeg igang selv! Slett ikke like nøye som husbonden hadde gjort dette, men jeg er fornøyd med resultatet så langt, det er funksjonelt!

Morro når gubben ante "fred og ingen fare" - så kom han hjem til dette..

Når man har en Bonde i hus, så får man bare fikse ting selv..
Ikea-heller på plass mens jeg venter..
Finn frem det som er av gamle leca steiner, fiks en gammel oppvaskbenk..


...midlertidig utekjøkken, til terrasse og belegningstein kommer på plass


Man tar det da i bruk med det samme, vann i krana fra hageslangen :-)

 

Ganske fornøyd om jeg så må si det selv :-) Rustikk gjenbruk!
Fikset helt selv!!


..mer gjenbruk <3

kokt hummer.. - hele ryggen ser slik ut..
Jeg har altså klippet plen, laget utekjøkken, fikset i hagen, kost med dyra, svettet og arbedet på meg en real solbrenne.. hatt besøk, vært på besøk, vært på tur.. joda det ble en aktiv helg dette også.. Men alt går greit når sola skinner :-) Ei venninne med nabo og tre barn var for å hilse på kyllinger, ei anna kom innom og tok meg med på oppdagelsestur. Så var vi på besøk og hilste på både folk og hester.. dessuten må jo en høypress på plass.. sjølfolket var på grillings om søndag.. deilig å bare slenge maten på grillen og vips er alt fiks ferdig.. sommerlykke.

En av de koselige tingene er å lage rabarbra grøt.. mmmmmm det er sommer det!!!
Dette er nok til en god posjon til 4 eller som dessert til 6 kanskje..  :-)


mmmmmmm
1 toppa liter ferdig vasket (renset) rabarbra og kuttet i ca 1 cm biter
7 ½ dl  vann
2 ½  dl  sukker
3 ¾ ss  potetmel + litt kaldt vann ristes

Ha vann, sukker og rabarbra i en kjele og la det koke noen minutter til rabarbraen er mør.
Potetmelblandingen helles i grøten under omrøring.
Kok opp igjen og trekk kjelen til side.
Avkjøl grøten.
Server med fløtemelk (hell fra en kartong H-melk og en fløteputt i en mugge samtidig, da blir det ca 50-50)
 
Strø litt sukker på grøten, da unngår man snerk under avkjøling, og utålmodige som vi er - avkjøl graten i kaldt vannbad.. da er den kald på et blunk.


Dessuten har jeg laget en skikkelig sommermiddag klassiker, Sommerkoteletter med nykål og nypotet - med pesto til.. og et aldri så lite glass rosa sprudler :-)

selv husbonden digget dette...

Rød pesto

Et glass soltørkede tomater med olje
En god bit parmesan (ca en halv stick)
2-3 fed hvitløk
(en pakke pinjekjerner)
salt og pepper
god olivenolje til passe konsistens
evt noen kvister rød basillikum
Kjøres til en glatt masse...

Yammi.. knallgodt alternativ til sauser på sommern.. passer jo til "alt"


Kara




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar