søndag 14. juli 2013

Rabarbrapai med et hint av jordbær


Denne er virkelig knallgod, mine gamle paioppskrifter skal få hvile litt fremover!!

Klar til steking, jeg er ikke så glad i for mye paideig-kant, så fjerner dette
-her kunne den derimot gjerne vært der, for det var god sprø tærtedeig!


6-8 personer

Tærtedeig:
150 g smør (kaldt)
250 g hvetemel
1 egg

Fyl1:
450 g rabarber i ¾ cm tykke skiver
300 g sukker
2 ts ekte vaniljesukker eller vaniljestang
75 g hvedemel
5-8 jordbær i småbiter
30 g smør

Tilbehør:
Vaniljeis, eller pisketkrem og jordbær

Fremgangsmåte:
1. Smuldre smøret i melet. Tilsett ett (lite) sammenpisket egg og lag en god paideig. La deigen hvile i en plastpose i kjøleskapet i minst ½ time. Del deigen i to, hvor litt over halvparten er til bunnen, og resten til lokk. Smør en paiform (helst 22 cm i diameter)  godt, og dryss med mel, dekk bunnen med tynn bunn.
2. Bland rabarbrabitene godt med sukker, vaniljesukker og hvetemel, og legg det i bunnen. Fordel smørklatter og jordbærbiter over. Kjevle ut resten av deigen, og legg det over til lokk. Stikk noen huller, eller stans ut noen små hull.
3. Stek paien i ca 50 min. ved 175 gr. på midterste ribbe. Server paien lunken, med is eller krem og evt jordbær.

Det enkleste som med alle paier er å ha en paiform med løs bunn! Jeg finner ikke min, så det blir den gamle gode :-)


Pai, friskejordbær, krem, vaniljeis og smash.. noe for alle <3



Velbekomme!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar