søndag 28. april 2013

Vårens vakreste eventyr

Nå tror jeg at vi kan si at våren har kommet, men den har kommet seint i år! Myrene er fremdeles hardfrossne og isen ligger på tjønna vi passerer. Det er strålende sol, varmt og deilige i været på vei opp.


Hybelen min er klar! (mobil snap)
..hvem trenger vel "doghouse"

Tror han her hadde det varmere enn meg i natt..
..og Objektivet kan man jo bli "grønn" av...
 
Vi er 9 stykker på tur, stemningen er litt for høy, det kommer frem litt for mye øl og vin rundt bålet... men det er jo kjempekos. Jeg har tatt med tacosnurrer, bananbrød og min hjemmelagde urtesnaps av egendyrkede urter (mest mynter, sitronmellisse osv) til fellesskapet.


Litt rødvin for å holde varmen?!
Det er andre året jeg ligger på Orrhaneleik ved denne myra og denne gjengen fra Fet fotoklubb, egentlig burde jeg ligget ute begge nettene - men det er alltid noe som skjer, får heller satse på å dra ut flere netter den kommende uken!

Vi så traner på kvelden og natta, de badet og dansa rett nede på myra. store flotte fugler. Bilder fikk jeg ikke tatt, det var for mørkt til det. Men opplevelsen er der! Vi kan også høre storfuglen, rundt oss - så det lover bra. Men så var det dette lydnivået på folket da :-)

Bålkos, Terjes bilde
Vi kryper til sengs en etter en, jeg sitter ganske lenge ved bålet, koser meg med rødvin - det er jo så godt og varmt der. Det ble forøvrig en kald natt, gradestokken viste -3 grader.. frosten la seg på bakken. Soveposen min er ikke bra nok, jeg fryser og må stå opp for å få på meg mer klær. Når jeg såvidt har sovnet starter en av kara å brøle og rope... mannen er dritings og har faktisk skåret seg inn i teltet sitt.. jepp, skåret seg inn med kniv!! isteden for å bruke glidelåsen... han brøler og bråker... Heldigvis har alle vett til å ikke svare ham, så han sovner etterhvert. Igjen må jeg putte på meg mer klær, tre lag superundertøy hvorav ett i ull, tykke ullsokker, lue og flecegenser... jeg snører igjen soveposen så pustehullet ikke er større enn bunnen på ei flaske.


Svarte natta før jeg kryper på plass..

- 3 grader, og vind.. akkurat nå ønsker jeg meg faktisk telt...
Jeg må ha sovnet, for igjen våkner jeg av lyder, først tenker jeg at en eller annen idiot er ute å går nå rett før gryningspillet - men den som trasker rett utenfor tarpet mitt er ingen ringere enn skogens konge!! Jeg ligger musestille for ikke å skremme ham, det er uasnett for mørkt til å ta bilder... Nå ligger jeg å myser, tenk om det er flere som er på vandring.. men dessverre, det blir stille og jeg sovner igjen.

Tsjo-yssh! Tsjo-yssh! Jeg hører vingeslag rett over duken. Vi hører også tranene som vi så i går kveld.. og et ellevilt fugleliv i skogen rundt. Langt i det fjerne kan vi faktisk også høre Tiur!!! Det er magisk å bli vekket på denne måten!!

Tsjo-yssh! Tsjo-yssh! Tsjo-yssh!  Førstemann gir beskjed om at nå er han på plass. Så høres mer vingesus. Den karakteristiske boblelyden kommer fra alle kanter. De lander ikke på myra, men i tretoppene rundt forbi. De er mange, og lydene er overveldene.. det er mørkt så alt jeg ser er siluetter, men det lover bra for SOLSPILLET.. bare alle klarer å holde seg rolige nå da så..

Fra nabo myra hører vi at kampen er i gang,  angrepene ender med vingebaksing, fulgt av et snerrende "ke-kerr" Lydene varsler om nærkamp. Jeg ligger og myser ut på myra, og forsøker å ta bilder, men det er for mørkt og jeg ser jo knapt fuglene. Jeg ligger bare å lytter, nyter lydene som skogen byr på – for de kommer jo igjen – under bedre lysforhold… tenker jeg..

Det tar en stund før orrhanene roer seg . En hører sus av vingeslag gjennom boblelyden. Et par orrhaner tar av flyr over myra og bort i skogen. Så blir det helt stille.

Leikens første akt kalles gjerne GRYNINGSPILLET. Når orrhanene har holdt spillet gående en stund, forlater de ofte myra for å beite i furutoppene i utkanten. I det de første solstrålene treffer myra, kommer de tilbake.

Jeg legger meg til rette, og sovner. Før jeg igjen blir vekket av Tsjo-yssh! Tsjo-yssh! og bobling, fremdeles er de utrygge. Vi har nok laget for mye lyd. Så de trekker over til nabomyra. Alt jeg ser er at de svartglinsende, store fuglene flyr og forsvinner - men jeg hører dem, jeg ser faktisk også ett par høner i flukten. Nå er tydeligvis høneuka igang. Dessverre skjønner jeg også at skal jeg virkelig få sett dette, så nytter det ikke å dra på tur med en slik gjeng - det er mer for turkosens skyld. Nestegang drar jeg alene, eller får med meg max et par til.


laangt borte i toppen på ett tre - jeg ser den jo ikke engang uten briller :-)
Pers bilde

Etterhvert trekker vi opp til bålplassen, steker egg og bacon over flammene. Jeg kjenner rødvina fra i natt sitte i kroppen, men det er deilig.. deilig å kjenne varmen fra bålet. Lukten av nykokt kaffe, dette er herlig! Enkelte ble mobbet for nattens hendelser, andre igjen fryser veeldig. Men for en herlig tur!

Vi pakker sammen og får sekkene på ryggen, akkurat der trenger jeg litt hjelp - sekken min ble veiet til 35,1 kg når jeg kom hjem... kamerautstyr, stativ, seng, ekstraklær, steikepanner og annet turutstyr veier faktisk en del... Den må ha veiet et par kg mer på vei opp, med provianten vi har spist opp.. det er jammen godt vi ikke trenger å gå så langt! Jeg ville jo ikke dratt på mer om jeg skulle vært der ei uke.. så neste runde blir jeg der flere netter... det er hvertfall helt sikkert!

Men nå har jeg bestemt meg, natt til 1 mai skal jeg førsøke en Tiurleik som "svogern" min tipset meg om i fjor, jeg har fått med EN fra klubben som også gjerne vil se... og neste helg skal jeg definitivt ligge ute... jeg tar gjerne imot invitasjoner fra noen som kjenner til en leik om det så er Orrhane eller Tiurleik!

Oppakningen min veide 35,1 kg, fant jeg ut på vekta hjemme.. ;-)
Terjes bilde

Det må bli nytt telt, tarpet er for kaldt på denne tiden av året må jeg bare innrømme.. Det blåser jo så mye herover... brrrr... Teltet mitt er for stort og tungt til slike turer. Jeg får invistere i ett skikkelig kamotelt, som er lys og lukttett.. jeg har sett det jeg vil ha, men det er litt dyrere enn det jeg egentlig vil ut med.. og strengt tatt litt tyngre enn jeg burde ha på ryggen.. på ebay er det helt andre priser... men... hmmm vi får se.. skulle gjerne hatt det i morra da!

Ny sovepose hadde jeg tenkt å skaffe meg allerede i fjor, jeg har egentlig ønsket meg det til bursdag og jul.. *hehe* men nå får jeg vel se å få kjøpt meg en.... etter mye mysing rundt på ymse poser tror jeg at valget har falt på denne: BJØRNØYA fra Isbjørn. Den har en fornuftig pris, og virker varm nok til at jeg slipper å ligge med fulle ullklær. Dessuten er den ekstra romslig - da kan man bevege seg litt mer naturlig og lufta isolerer jo, OG den er i en nøytral farge.. hvorfor i alle dager skal soveposer være røde, gule og skrikende??

Mine nikon-bilder kommer plutselig, men nå er det klesvask, husvask og denslags som gjelder ;-)
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar