mandag 3. september 2012

...en SØNDAGSUTFLUKT av de skjeldene...

Det ble bråbestemt på lørdag at vi skulle på en aldri så liten søndagsutflukt!
Klikk på bildene, så blir de større...

Guide, nisteansvarlig og sjofør... er det rart man får kuppelhue :-)
Jada jeg klarte å kjøre feil på kjente veier.. hehehe
Tur nr 15-16 opp på hytta dette <3

Egentlig er dette julegaven til min mor,  og svigers - da sammen med med Hilde og Rune. "utflukt til Telemark, Gaustatoppen og overnatting på Tuddal høgfjellshotell"

Det ble en real rundtur på 19 timer for oss, men ingen overnatting... For å si det slik, så blir det ikke en like lang dag uten overnatting en annen gang, men en fantastisk dag ble det!

Vi starta fra Finstadbru litt over kl 06, tok med oss svigers og kjørte til Notodden. Der sto frokosten klar hos mutter. Hilde & Rune med gordon setteren Mira og engels setteren Frøya ankom litt etter oss, like klare for tur som det vi var!
 
 


Jommen fikk vi ikke med oss mutter'n også, etter litt overtalelse. En liten sightseeing ved barndomshjemmet, og så satte vi kurset mot Rjukan over Tinnsjøveien.


dobbelt klikk for stort kart
Kartutsnitt fra Google Maps A - Finstadbru, B - Mutter, Notodden, C - Rjukan, D - Maristigen, Tinn, E - Vemork, Norsk Industriarbeider museum, F - Bondal, bygdemuseum, G - Reisjå, Hytta, H - Gaustatoppen Turisthytte, J - Notodden, K - Back home. Tilbakelagt ca 58 mil i dag...
 
 
Vemork

..uten mat og drikke....

Det er lov å skryte litt av seg selv vel :-)
Vi har god tid, skal ta "heisen" opp!
 

Historie fortelleren...
Siden vi hadde god tid, så rakk vi oppom hytta vår "FURULY" en liten tur
og en sving oppom Bondal :-)
..klar ferdig...
 

Inger, Holm og Hilde

Mutter og Svigermor
 
Hele gjengen samlet, 7 mennesker og 2 firbente...
Lars, Mutter, Holm, Inger, Rune, Hilde med boffene Mira, Frøya  + fotografen :-)

 


Avsluttet med N Y D E L I G middag på  Tuddal Høgfjellshotell
 
Flatbrød <3



Startet opp med en munnfull av "hjemmeraket RAKFISK" på et fantastisk "hjemmebakt flatbrød" med rømmetopping. Rakfisken var utrolig god, og akkurat slik den skal være for oss telemarkinger - luktfri, rundt og smaksrik.


Deretter kom det en ny munnfull på bordet, dette var ei spesiell, men igjen veldig god SKALLDYRSUPPE med Blåskjell. Veldig usikker på de smakene, den var ikke i nærheten av noe jeg har smakt tidligere. God, men spesiell.
Så var det tid for første forrett,  BLOMKÅLSUPPE med bacon. En rik, kremet og knallgod suppe!
 

En virkelig høydare var også ØRRET CARPACCIO'n med estragonmajones. med smaker av Sitron, kapers, sesamfrø... Den var rett og slett bare helt utrolig digg!!
Forventningene sto derfor i taket før LAM INDREFILET servert med kålrot parfait toppet med gulrotmousse, og ovnsbakt sopp fylt med rødløk kompott.. for ikke å snakke om den nydelige sausen... Smakene var utrolig gode sammen, og selv om det ikke var spor av potet på tallerkenen var også gutta strålende fornøyd!
Avslutningen var jeg litt mer skeptisk til, varm EPLETERTE med hjemmelaget karamell og nøtteis. Men det var ingen grunn til skepsis! Isen var i en klasse for seg, og epleterten smakte veldig godt! Selv om varme epler ikke er min greie, var det også en god opplevelse for ganen! ....nevnte jeg ISEN, ajajaj.. den var nydelig!
 

Hotellet er flott, og alt er gammelt og velbrukt - selv bestikket er av den gamle sorten. Sjarmerende og stilig i mine øyne, det vitner om tradisjon. Jeg savner store flotte framskap osv, men det er et utrolig flott hotell. Det er ikke første og blir ikke siste turen hit! Faktiske var jeg oppom hotellet og så før det åpnet igjen, for min oldefar Johan Edvard Karlson var med på å bygge grunnmuren her. Det er  jo litt gøy å tenke på!! Johan kom fra Sverige i sin tid for å jobbe her, antagelig for å slippe unna verneplikten :-) I Tuddal møtte han oldemor Kari Moen, så det ble kjærleik ut av den jobben på hotellet der oppe. Dermed er både mormor og bestefar skyldt i Tuddal, selv om det er mormors slekt og navn jeg har mest med å gjøre for å si det slik. Jeg kan ikke annet enn å føle en stor tilhørighet til Tuddal, jeg tråkket bokstavlig talt mine første skritt her og tilbragte "hver eneste" (store deler av dem hvertfall) sommer og etterhvert skoleferier her. Fantastiske barndomsminner fra Reisjå-grenda sammen med mine kjære besteforeldre :-) Senere satt jeg også på stulen her oppe i 3 år. Gode minner for ei "byjente" det <3
 

lett og god!


En avstikker for oss som tok banen opp... Hytta, Bondal, Reisjå osv


Mutter og Svigerfar på vei opp, inne i fjellet...
Bra at denne banen er åpen!
 


 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar