torsdag 20. september 2012

Strikke Cafe på Aur

 
Så var det duket for min første strikkecafe på Aur. Tema i dag var oldemorsruter, riktignok er jeg godt på vei på et babyteppe som Linda N. lærte meg, men det er lenge siden jeg har tatt i det og jeg husker nesten ikke hvordan jeg gjorde det. Jeg har googlet og funnet mange gode beskrivelser, men det er noe annet å få det forklart. Spesielt er det sammenheklingen jeg håpet å lære litt av.

Det er en utrolig koselig gjeng som er med i husflidslaget, her er det fra unge til gamle samlet under samme tak. Veldig trivelig, det gjenspeiler seg i hvor lenge jeg var der - vi startet kl 19, og skulle holde på til ca kl 21. Jeg skravla til klokka var 22.15 så i morra blir jeg trøtt :-)
 
 
Oldemorsruter
Skal være det enkleste man kan hekle, og et fint sted å starte.
Rutene består av enkeltstaver i grupper på tre og tre med ei luftmaske imellom.
I hvert hjørne hekles 2 stavgrupper med 2 eller 3 luftmasker imellom.
Første stav på hver omgang består av 3 luftmasker.
Hver omgang avsluttes med ei kjedemaske i tredje luftmaske i den første luftmaskestaven på begynnelsen av omgangen.
 

 
 


00. Start med å feste tråden til heklenålen ved å knyte en løkke, ikke lag knuten for stram, for her skal nålen inn etterpå for å lage kjedemasken.  
0. Hekle så 4 luftmasker, og sett sammen til en ring med ei kjedemaske. (ønskes større ring, bruk 5-6 luftmassker. for ingen ring i midten, kan tråden snurres, knytes og hekles rundt)
1. Hekle 3 staver og 3 luftmasker x 4 i ringen.
2. Hekle 3 staver x 2 med 3 luftmasker imellom i hvert hjørne,
På sidene hekles 1 luftmaske imellom stavgruppene
3-4. Fortsett å hekle 3 og 3 staver i luftmaskebuene fra omgangen før,med ei luftmaske i mellom hver stavgruppe,og 3 luftmasker i mellom de to stavgruppene i hvert hjørne.
Skift for enkelthetsskyld alltid farge i hjørne, og la enden på tråden ligge inni der du hekler, når man hekler den inn så festes den litt underveis. Det peneste er også å alltid avslutte med lik farge på lappene, da dette gjør sammenheklingen både penere og enklere.
Hekle mange bruk gjerne restegarn og få ett teppe med mange farger. Sy eller hekle dem til slutt sammen til tepper, puter trekk til varmeflaske el.
Hekle eller sy inn trådender etterhvert slik at det ikke blir så mange ender å feste når rutene skal monteres.

Lånte bomullsgarn i uvante farger
 - motsetning til mitt sarte påstarta prosjekt :-)

Mange gratisk oppskrifter finnes på denne siden:
ravelry

Googlet og fant en fin video fra Youtube, på hvordan man gjør dette, greit å samle dette ett sted, siden jeg er så utrolig glemsk :-) Hvorfor skal alle finne opp hjulet på nytt med egne videoer, når det ligger så mye fint der ute?

hawre.blogg.no har lagt ut en veldig smart video med forklaring av begrepene:
Hekling på 1-2-3

 "frumaela" står for disse videoene:
1. Hvordan lag Rutene
2. Hvordan feste rutene underveis, ser du her HER
3. En metode å hekle lappene sammen, jeg synes ikke denne metoden er så pen, og dessuten gangske tungvind, her ville jeg heller brukt ei stoppenå. Men en metode er det nå: Sammenhekling 1.
4. Hekle kanten rundt Se her..

Finner ingen video på hvordan sammenhekle slik jeg mener, men det er hvertfall mye enklere.
Rutene hekles sammen i alle "hullene" fra hjøre til hjørne... må finne meg en lettfattelig oppskrift på dette :-)


Kanskje dette blir mitt neste prosjekt?!
Jeg vil derimot bare ha bunnfargen og en sau på baksiden og heklekant rundt hele, så det ett eller annet sted.. vi får nå se da om det blir noe!

Strikkede grytekluter med SAU på rundpinne
Tidligere en dag var grytekluter strikket på rundpinne tema, de er knallfine!
 
Legg opp 96 masker på kort rundpinne nr 3,5 med bomullsgarn som passer til. (Søstrene Grene har et mykt og deilig garn i mange farger)

Strikk rett rundt med bunnfargen i 4 omganger, strikk så sauemønster til du har 5 rader med sauer, så 4 runder med bunnfargen, fell av.

Hekle sammen oppe og nede
Hekle hempe

Alternativt mønster ELG :-)


 

1 kommentar:

  1. Hei :)
    Så koselig innlegg fra strikkekafeen vår <3 :)
    Herlige farger på oldemor rutene dine :)

    Perfekt syssel nå i høstregnet...

    Klemm

    SvarSlett