fredag 28. september 2012

Jeg gjorde ett nytt spennende bekjemtskap i dag med GRILLERIET i Operapassasjen, det blir neppe siste gangen jeg er innom. Det var en super atmosfære der, og et helt åpent kjøkkenet som blir nærmest som et teater.

Grilleriet har komponert en "middelalder meny" med vin til, i forbindelse med Folketeaterets oppsetning av Spamalot.

Det hele startet med saltgravet kveite, (Det står litt anderledes i menyen, enn det servitøren vår sa,  - men jeg tror nesten servitøren har rett - for denne var ganske salt... og det var bringebær med her...) fenikkel, røkte pecannøtter, og bringebærcolis - spennende smaker... om enn noe sært. Den hvite vinen vi fikk servert til var veldig god - men mest pga den passet godt til maten.

Deretter var hovedretten kullgrillet svinenakke med en utrolig god grov "hjemmelaget" pølse, gulrot/gresskarpurè, ølbrassiert løk, kantareller og en deilig sjysaus. Vanvittig godt!! Rødvinen var passe kraftig og det var rett og slett en nytelse.

Til dessert var det valnøtt brødpudding, multe- og rosmarinis, nøtter, "tørket frukt" og fruktpureer. Det hørtes noe sært ut, men smakte veldig bra. Jeg kunne hverken se eller smake rosmarinen i isen, men multen var der uten tvil. Det morsomme var at det var "bruspulver" på tallerken som virkelig bruset i munnen... snodig, men supergod mat! Portvinen jeg fikk til var perfekt.

Så var det bare å tusle over gaten til Folketeateret.

Det må innrømmes, jeg var skeptisk - veldig skeptisk, og dermed så utrolig positivt overrasket!


"Ridderne av den brølende latter" 

Showet er basert på filmen «Monty Python And The Holy Grail» fra 1975. En film jeg ikke akkurat er fan av for å si det slik...
Men, når teppet går opp og musikalen ruller i gang med kokkosnøtter til hester, de engelske ridderne er udugelige, franskmennene uforskammede og ridderne som før sa «ni» sier nå «ekki-ekki-ekki-ekki-PTANG-zoom-boing-znowwitttingmmm». Sitter latteren løst også hos meg! Jeg ler så jeg griner faktisk!
 
Atle Antonsen har hovedrolle som Kong Arthur. Antonsen er også en person jeg har delte meninger om, enten er han morsom eller så er det bare for "pinlig" for meg... men her er han bare morsom ham karakteren en ekstra dose oppgitt vrede - og er utrolig nok svært morsom. Sir Robin spilles av Anders Baasmo Christiansen, ikke den modigste blant ridderne, men hehehehe han er fin. Espen Beranek Holm er som vanlig fantastisk og Kim Sulocki som kongens væpner Patsy er utrolig morsom. Reidun Sæther som «Damen i sjøen». En sann diva, fy søren for ei stemme. :-) Trond Espen Seim skuffer heller ikke, og min ungdomshelt Håvard Bakke kan dremdeles sakene... dette er vel verdt å se, skikkelig løssluppen-crazy-komikk, men den er også et strålende anti-autoritært-angrep på menneskelig hovmod. Det hele avsluttes med «Always Look At The Bright Side Of Life», og hele teatersalen plystrer sammen!
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar