fredag 21. september 2012

Høsten er ugjenkallelig her..

Da er det bare å innrømme det, NÅ er høsten her!

I dag våknet jeg opp til en gradestokk som viste - 3, 8 blå. Utenfor vinduet mitt lå rimfrosten tykk og hvit. Dette liker jeg ikke, med tanke på at vi har 600 mål korn ute enda på jorder som er skikkelig gjørmete. DA hjelper det lite om treskern er ny og flott....

Jeg er glad i høsten, men ikke senhøsten - spesielt når jeg oppdager alle forberedelsene jeg bare skulle vente til helgen med, men som nå er for sent. Tomatplantene og flere med dem har tatt kvelden på grunn av frosten! Kong vinter har satt sitt grep om min uferdige grønnsakshage. Alle sommerblomstene skriker etter å bli byttet ut med høstplanter, men tiden har ikke strukket til. "plutselig" er det seinhøstes. Ikke den koselige tiden, med bær og sopp plukking. Turer i klar høstluft på fjellet - nei, vinter neste høst...


På den annen side så tok det "bare" 60 min på jobb i dag, heldigvis (!!) da fristelsen ble for stor til ikke å dra ut kamera på morrakvisten!! Jeg rakk faktisk både å leke med den tykke tåka og rimfrosten OG komme akkurat tidsnok til morramøtet - DET hadde ikke gått på en mandag!

Husbonden hadde fyrt opp dieselvarmen i bilen min, så den var god og varm. Hønene og de gjenværende hanene klukket og gol fornøyd, selv om tilsynet var heller kjappt i dag tidlig. De får få litt mer pleie etter jobb!! Kattene hoppet rundt og snuste og nøys på frosten, dette var noe rare greier. De fikk til og med lurt seg til en stor bolle med våtfor, dessverre istedenfor kos. Kamera fikk prioritert i dag. Sola tittet etterhvert svært så strålende frem, rett og slett en fantastisk fredagmorra :-)

I morra er det både Loppis på Aur, jente-sy-kose-formiddag på det superkoselige småbruket til Wenche og deretter 30års laget til Marianne på kvelden.

Da gjør det vel ikke noe at det ikke blir Fisk & Vilt Gourmet middag på Eidsverket i dag, men desperat husvask (hmmm og klesvask...) etter jobben isteden, mens husbonden lettere febrislk bruker sitt nye vidunder for å få inn mest mulig av kornet. Han far sjøl var på plass før jeg dro i dag for å få igang "tørka" som husbonden hadde gjort klar i går kveld.

Jeg får et koselig besøk i studio på søndag, så den fraværende husmora må dra på seg de rosa gummihanskene og finne frem skurebøtta.... :-))

Når været er som det har vært de siste to åra, og alt plunder og heft så skjønner jeg nesten ikke at noen gidder å være bønder. Det er ufattelig mye jobb!!! "Timelønna" om noen skulle tørre og regne ut den - avspeiler overhodeikke innsatsen for å si det slik, og nesten ingen har mulighet til bare å være bønder! - alikevel er det folk som er missunnelige og tror at bønder er så rike. Ofte pga at det av og til må kjøpes inn ny redskap - som enkelte sammenligner med sin egen bil...  Hvordan er nå det mulig? I enhver bedrift blir det gjort investeringer til inntektservervelse - dette også hos bøndene... men sammenligningen der.. ja vel.. det var en digresjon.




GOD helg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar