søndag 18. desember 2011

Juleøl

Jeg er oppvokst med mormors hjemmebryggede juleøl, brygget med kandissukker på tråd og humle - blandt annet. Jeg husker godt ølbalja sto nedpakket i pledd for å godgjøre seg før det ble tappa på flaske med hevert...

Nå er det ikke mange ganger jeg har brygget selv, men det har blitt noen... jeg finner imidlertid ikke oppskriften!!! Jeg mener mormor brukte ett brygg som ikke lengre finnes, hun var på slutten oppgitt for tomtebryggen ikke smakte like godt som ... ja.. hva nå det het!? Var det "tomra"??

Uansett, jeg har googlet rundt og funnet ufattelig mange forsjellige løsninger.. tidkrevende sådanne...

Jeg falt for den jeg mener lignet mest på det jeg har gjort før...
(hvor er den oppskriften tro.. argh)

Alt som trengs...



Opprinnelige Ingredienser (litt tynt/tamt):
7 liter vann
600 gr sukker
3/4 liter Bayer øl
1/2 flaske vørter øl
2 ss maltekstrakt
1 ss tomtebrygg
1-2 ss lys sirup
+ en ert med Gjær (fingertupp)

Godt vaskede tomflasker, helst sterile glassflasker og kok opp skikkelige korker :-)
Jeg har en del gamle flasker.. skal se jeg må korke de på gamlemåten!

Fremgangsmåte:
Gjelder alle oppskriftene under også..

* Kok opp vannet.
Har du ikke stor kjele så bruk ei rein plastbøtte til blandingen, kok opp vannet i flere kjeler.

Klart til avkjøling..
* Rør ut sukker (kandis) maltekstrakt, tomtebrygg og sirup i det varme vannet.

* Tilsett Bayerøl (evt Munholm Münchener som er helt alkoholfri) og Vørterøl

* Dekk over og sett ølet ut for avkjøling, det må komme ned til 37-34 grader før gjæren tilsettes.

* La ølet stå i romtemperatur natten over, kan tappes på flasker og stå på dem, men det er greit å la det stå i kjelen (ikke sinkkjele!!)

Stått natten over, se som gjæren jobber
* Bruk gjerne hevert og hell ølet over på rene flasker.
Godt vaskede brusflasker funker greit det også!

et par rosiner i rene glassflasker
Tilsett to-tre rosiner på hver flaske, de tar noe av futten, så man sparer litt vasking i kjelleren om korken skulle gå i taket :-) Ølet skal stå kaldt, og har en holdbarhet på ca 3 uker, hvis man er veldig flink og korkene skikkelig tette noe lengre :-)

ikke bra..
slik går det når man ikke finner heverten...

Kan drikkes etter et par dager, men blir best etter ca en uke. Denne står på menyen sammen med lutefisken på lillejulaften, så håper den blir god!!


Jeg har ikke helt troen på at en oppskrift funker for alle, så jeg forandret selvølgelig denne...
...den var for tam synes jeg!

Jeg endte opp med dette:
* 7 liter vann
* 600 gr Dermerra Sukker (i mangel på kandis) 
* 1 liter Aas Bayer
* 2 flasker vørter øl
* 1/2 flaske tomtebrygg
* 2 ss lys sirup
* 4-5 ss maltekstrakt
* + en ert med Gjær (fingertupp)

Da ble det et smakfult brygg, nå gjenstår det å se om det er bare meg som liker det litt mørkt og smakrikt :-)


Andre oppskrifter:

Instant øl
15 liter vann
1 flaske tomtebrygg
1,5 kg sukker
1 flaske vørterøl eller bayer
*på flaske samme dag!

Hurtig øl
10 liter vann
1 kg sukker
2 flasker vørterøl
en ert fersk gjær
*på flaske samme dag!

Hov-brygg
15 liter vann
1,5 kg sukker
1/4 kg kandis
1/2 pk gjær (høres MYE ut)
1 flaske tomtebrygg
Tappes på flaker etter ett døgn..

Finsk Mjød
4 liter vann
1/2 kg kandis
en oppskåret sitron
halv flaske vørterøl
10 gr gjær
på flaske etter ett døgn
1/2 ts sukker og to rosiner på flasken
kan drikkes etter 8 dg.

Det går i mye av det samme for slike hurtig øl typer... ellers er det gøy å koke humle (som er fettern til cannabis btw), malt osv og lage sitt eget brygg.... akkurat som det er gøy å lage sin egen vin.. det skulle jeg ha gjort, så jeg hadde et sted å gjøre av alle bærene når jeg nå skal sile av likørene til jul... men så var det den tiden da... ugh :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar