lørdag 14. mai 2011

Maletips...

For ikke å glemme alle de gode smarte tipsene jeg fikk fra Toril sist jeg var innom hos "Fru Amundsen" en liten Shabby Chic bruktbutikk som ligger på Aursmoen så skriver jeg dem opp her... Da kan kanskje flere få glede av dem også :-)

Denne minikommoden passer perfekt på mitt lille kontor i kråkeslottet - den er bare 80 x 50 x 18, men håper den rommer alt småstæsjet som trengs på kontoret..

Hun er en kjempekoselig dame denne Toril som eier bruktbutikken Fru Amundsen. Anbefaler den på det varmeste, Butikken har åpent på tirsdager fra 12-17, torsdager fra 12-19 og fredager fra 10-17. Telefon 91143435. Hun har masse fint til en fornuftig pris. Jeg har funnet flere små skatter der selv. Hvis du kommer fra Oslo så tar du til høyre i den første rundkjøringen du kommer til mot Aurskog sentrum (Aursmoen) og da ser du butikken på venstre hånd etter bare ca. 30-50 meter...den ligger ved siden av bensinstasjonen og dyrebutikken.

Facebooksiden hennes: her

Uansett, jeg er en ihuga oljemaler - men hun kom da med følgende tips - som jeg faktisk vil forsøke... Selv om jeg da mener at min fremgangsmåte kan være kjappere, så gulner jo oljemalingen over tid - jeg bruker bare kvistlakk og så matt Egghvit eller Bomull på det meste... uten grunning, siden det er slutt på oljebasert grunning. Kun heftgrunn noen steder, men innbiler meg at olje sitter vel så godt uten heftgrunningen iom den nå er i vannbasert... anyway...

All hennes maling kommer fra Tikkurila det ligger i Stanseveien i Oslo

Hun mener at tørketiden og lukten er avgjørende for at hun nå har gått over på kun å bruke Beckers maling, i tillegg til at den flyter veldig bra og gir en god finish. Hun ruller på og stryker av med pensel.

Vasker, matter ned
Kvistlakk der det trengs,
2 strøk panelgrunn,
1-2 strøk silkematt maling,
Sliper litt med sandpapir,
Topper det hele med 2 strøk matt klar lakk.

Inspirasjon

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar