fredag 20. mai 2011

Jordbær


Jeg er bare rett og slett bittelitt stolt over meg selv, så dermed skriver jeg et innlegg om noe helt annet enn høner og kjøkkenhage... eller.. ja.. dette handler om Jordbær, så jeg er kanskje tilgitt iom jeg har jordbærplanter i kjøkkenhagen..

Anyway, jeg var på butikke for å kjøpe jordbær til en drink jeg skal lage på lørdag. (Jeg er vertskap, sjåfør og fotograf i Ellen sitt utdrikningslag, litt kult da siden det var jeg og kråkeslottet som førte dem sammen :-))) Da fant jeg vanvittig gode jordbær, og ikke bare det - men de var på tilbud.. så da kom jeg altså hjem med ikke 3 kurver som tenkt - men 9,5 kg :-)

Jeg har jo meninger om det å koke bærene også - da ødlegger man de lekre flotte bæra! Neida de skal bare krøstes/røres/stampes alt ettersom man kaller det. Jordbær og litt melis (totalt ca 300 gr tror jeg - liker ikke søtt "syltetøy" og litt vaniljesukker laget av vaniljestang og melis. Mmmmm... kan siden også brukes i drinker eller som saus hvis det kjøres med stavmikser:-)
Nå er det ikke så farlig om ikke min avling blir stor :-)

De røde bærene er proppfulle av antioksidanter, de er ikke bare gode men sunne også :-) Jordbær inneholder store mengder vitamin C og K, sink, fordøyelsesfiber, jod, kalium, folsyre, vitamin B2, vitamin B5, vitamin B6, magnesium og kopper.

Dyprøde og friske jordbær inneholder dessuten store mengder fenoler. Fenoler er blant de kraftigste antioksidantene, og har i en rekke forsøk vist seg å beskytte kroppens cellestrukturer mot skader av frie radikaler.

Rottestudier har gjentatte ganger vist at daglig inntak av friske jordbær motvirker stress og er bra for hjertet. Rotter som fikk jordbær hver dag, forbedret i tillegg læringsevnen og de fikk bedre motorikk, sies det... men hvor jeg har utskriften fra.. det er jeg neimen ikke sikker på - så beklager til den som har skrevet dette før meg!


"Desserten" Frozen Strawberry Daiquiri
Jeg hadde laget jordbærpure på forhånd, derfor jeg skulle kjøpe jordbær - det ble mye "syltetøy" i tillegg. Frøys ned både pureen og syltetøyet. Lages pureen av friske bær og servers med det samme blir den fyldigere enn når den er innom frysern. Denne kan veldig gjerne lages med mango - namme nam ;-))))

1 pers:
4 cl rum
1,5 cl ferskpresset lime
0,75 cl sukkerlake (eller 2-3 ts melis)
2 cl Bols Jordbærlikør
5 jordbær (4 cl)
knust is


Sukkerlake lages etter blandingsforholdet
1,5 ss sukker og 1 ss vann (1 ss = 1,5 cl)

Ha alle ingredisensene i en blender (eller bruk stavmikser) til en jevn drink, tilsett mer is til ønsket konsistens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar