søndag 11. august 2013

Honningkake

Jeg har søkt og lett etter honningkake oppskrifter i mine gamle oppskriftsbøker, på nettet og hos venner. Men det er ikke så lett å finne ei kake som er både saftig, smakfull og holdbar. Min kjære bestefar var veldig glad i hoinningkake, så en av de tingene jeg husker at vi to gjorde når jeg var liten - det var å dra på Kongsberg Mart'n som var ei stund før jul og kjøpe honningkake.

Dermed har jeg litt lyst til å finne frem til ei god oppskrift, som jeg kan ha med meg for salg når vi står på julemarked og det lokale Mart'n her.

Her er noen oppskrifter jeg tror kan fungere... men jeg har veldig gjerne imot andre oppskrifter om noen har...


Saftig honningkake
 
4 egg
250 g sukker
250 g honning
100 g TINE Ekte Smør
¼ ts malt nellik
¼ ts malt pepper
½ ts malt ingefær
1 ts bakepulver
250 g hvetemel
 
Slik gjør du
 
Sett stekeovnen på 150 °C. Til denne oppskriften trenger du en langpanne, en kakeform (som avbildet) eller ildfast form ca. 20x25 cm.
 
 
Visp eggeplommer og sukker godt. Tilsett myk honning og smeltet, avkjølt smør. Bland det tørre sammen og rør det inn. Vend til slutt inn stivvispede eggehviter og hell røren i godt smurt form. Stek kaken i ca. 50 minutter midt i ovnen, og avkjøl den så på rist.
 
 
Oppbevar honningkaken i tett folie, plast eller boks. Den blir bare bedre om den får "modnes" gjerne mer enn én måned.
 
Pynt eventuelt med melisglasur, eller med mandler og sjokoladeglasur ved servering.
 
 
 
Saftig Honningkake med kaffe
 
1 kake:
225 g hvetemel
1 ts kanel
1 ½ ts bakepulver
½ ts salt
75 g brunt sukker
1 cm fersk ingefær, ev. 1 ts tørket ingefær
240 g sommerhonning eller annen mild honning
1 ½ dl solsikkeolje
1 dl sterk kaffe, litt avkjølt
2 stk store egg
2 ts bringebærhonning til pynt

Kaken stekes på 175 grader i ca. 1 time.

Smør en 1-liters brødform med olje og dryss den med semulegryn.
Bland alt det tørre i en bolle. Bruker du fersk ingefær, river du den på den fineste siden av rivjernet. Er honningen helt fast, varmer du den opp over et vannbad eller i mikrobølgeovnen før du blander den sammen med resten av væsken.
Bland alt raskt sammen og hell røren over i brødformen. Stekes på nederste rille. Etter 30 minutter legger du et bakepapir over toppen av kaken slik at den ikke blir brent.
La kaken avkjøles i formen. "ringle" over bringebærhonning eller en annen god, og litt fast honning over kaken før servering.
Innpakket i plast, holder denne kaken seg godt i flere dager.
 
 
 
Holdbar Honningkake
 
3 kaker:
8 egg (4 dl eggemasse)
500 g sukker
500 g honning (helst lynghonning)
500 g hvetemel
1⁄2 ts pepper
3 ts ingefær


Sett honningen i varmt vannbad, den skal være flytende.
Visp egg og sukker riktig godt. (10 min. på høyeste hastighet med kjøkkenmaskin.)
Visp inn honningen.
Rør inn hvetemel og krydder, forsiktig.
Smør 3 former på 1,5 l med meierismør og strø med mel.
Fordel deigen i de 3 formene.

Steikes ved 150 grader i 1 time.
Prøv med kakenål om kakene er stekt.
Ta de ut av ovnen og sett formene på rist. Vent ca 10 min.
Løsne kakene rundt kanten med en kniv og hvelv de ut av formene.
Avkjøles på rist.
Når honningkakene er kalde, pakkes de i tykke plastposer og legges til lagring.
Best etter 1mnd ---1 år------- 4 år ------- 10 år !??
Kilde: Norges Bygdekvinnelag

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar