onsdag 6. februar 2013

Influensatid...

Det er ikke det granne morro å ha influensa, og når man i tillegg pådrar seg lungebetennelse og hoster til man... ja nettopp... det er bare ikke gøy!! Men jeg har verdens beste kjæreste, han har puslet rundt meg, kjøpt roser, ikke bare en men to ganger til sin kjære... skjønne gutten min! At han dessverre ikke er mye inne sammen med meg, men jobber og jobber seint og tidlig er det lite han får gjort med tror jeg.. og jeg har jo stort sett dormet og sovet eller ligget som et slakt foran tv'n ikke engang bøker har jeg fattet interesse for...

Det føles derimot ikke gøy, når hele familien jobber med snøbrøyting, strøing og alt annet forefallende gårdsarbeid og jeg ikke bidrar med noe som helst. Varmer opp fjorland-middag.. det er det jeg strekker meg til i løpet av en hel dag.. Jeg føler meg helt ubrukelig.. og det er ingen god følelse, og så så lenge da...

Snøen kommer og går.. men det blir hvertfall lysere...

Formen min begynner riktignok å komme seg, selv om jeg har hostekuler enda og trenger respirator bare jeg beveger meg opp i 2 etg - så er formen langt bedre. Vaskamaskiner funker, og oppvaskmaskinen har jeg satt på.. hehe... men over dørstokken har jeg ikke beveget meg!

Husbonden har blitt syk nå og det er ikke gøy - stakars! Jeg har dårlig samvittighet for å ha smittet ham... Men det er som legen hans sa - det er jo som å vinne i lotto, ikke å bli smittet nå om dagen! Så da får jeg heller pleie ham godt ;-)

I går kveld, når han kom hjem fra jobb i Trøndelag, for så å måtte rett ut å brøyte -  så bakte jeg mine 5 minutt scones til ham.. de er fakltisk veldig gode og ufattelig lettvindte. Dermed ble det bakst på ham til tross for at undertegnede ikke akkurat spruter over av energi.

Disse kan  man lage selv etter man har fått overraskende besøk :-) Sammen med en kopp te, så er det en klassiker.

Scones på 5 minutter


Mrs Bridges har syltetøy i nydlige smaker, og det kule er at de finnes i små glass.

150 ml melk
150 ml fløte (eller bruk bare melk...)
1 egg
- > Vispes godt

3 kopper mel
2 ss sukker
2 ts bakepulver
- > blandes
evt revet sitronskall, dadler, rosiner, tranebær el.

Hell det våte over i det tørre og bland det hele kjapt, skal ikke knas eller eltes lenge. Enten tas en god slump med ei ss skje opp på bakepapirkledd plate. (ca 9 stykker) eller hell deigen på en god melet benk. Rull en pølse og kutt ut passende biter.

For å få en fin overflate går det fint å blande en skje med sukker og litt melk, pensle kjappt over.

Stekes på 200grader i 10-15 minutter til gyldne.

Serveres med syltetøy og krem, eller rømme, eller lemoncurd.. brunost...

De er en mellomting mellom rundstykke og muffins og smaker aller best helt ferske.
putt i litt havregryn og blåbær og litt mer sukker så er de supre som de er... fra tanken slår meg til de står der på benken går det 20 minutter med steketiden.. :-))

*   *   *

I dag føler jeg meg som den gardskjerringa her jeg også har strikket.. eller gjort ett forsøk på det hvertfall.. Det er først i dag formen har vært såpass at jeg har beveget meg litt rundt.. men i forrigårs startet jeg på prosjekt genser.. etter tre dager har ryggen kommet ett godt stykke på vei!!

3.. Den blir hvertfall stor nok, plussa på litt... *eh* litt mye...

Dag 2, hoster, strikker og glaner på såper..

 
Dag 1, Hva har jeg starta på nå da tru...


 * * *

2 kommentarer:

  1. Hei Maya!
    Wow- så fin genseren din blir!!
    Flink er du-godt å høre du er på bedringens vei ;-)
    Klemmer fra Wenche

    SvarSlett
    Svar
    1. *hehe* takk.. det gikk greit mens jeg lå på sofaen, ble ferdig med bakstykket, Nå har jeg ikke strikket annet en vrangborden på forstykket... dette kan ta tid :-)

      Denne influensa greia henger i enda er jeg redd, har ikke pust... hoster og trøsten er at det vil henge i ei stund... hahahaha.. <3

      Slett