torsdag 21. februar 2013

Englemasker

I dag har jeg vært på mitt første møte med leder og sekretær fra styret i Skauen, for å overta pc og dokumenter fra min forgjenger! Det virker som det blir mer og gjøre enn jeg strengt tatt hadde trodd, men jeg tror det blir gøy også da.

Det er litt viktig for meg nå å komme skikkelig inn i bygda, så det var veldig hyggelig å bli spurt om å være med i styret her. Det samme tenker jeg om Mart'n komiteen under Aurskog vekst, det blir nok litt jobb, men det er gøy å bli kjent og bidra litt for bygda :-)

Etter noen hyggelige timer med skravling, nydelig bakst samt overlevering av PC og dokumenter så fikk jeg jommen med meg siste rest av strikkecafeen også, om ENGLEMASKER / Kjærlighetsruter.

Det var overraskende lett og ikke minst gøy! Jeg heklet opp prøvenøste i løpet av kvelden etter jeg kom hjem. Sjalet ble passestort for ei bittelita tulle tenker jeg :-)


Liker fargen, dusty lilla!
 
 
Englemasker
 
 
1. Start med å legge opp en maske  som vanlig og hekle en luftmaske (egentlig den eneste)
 
2.  Lag så 4 løkker/store luftmasker/englemasker - jeg kaller dem løkker.
Trekk masken ut til en lenge du synes er passe (ca 1-2 cm lang). Alle senere løkker bør ha omtrent lik lengde som denne. Hold på knuten, og hent nøsteråden opp ved å stikke nålen ned og hente den bakre tråden  - litt knotete i starten.
 
3. Festes sammen til en ring med en fastmaske, i den første luftmasken.
  
4. Snu
Hekle en løkke, denne skal festes i knuten (1 masken) mellom 1 og 2 løkke.
 
5. I hver ende skal det hekles tre løkker, 2 omgang består på en måte av to kanter. Derfor hekles det 3 løkker som festes i den neste "ledige" knuten. hkle deretter 3 løkker til og fest denne i den neste ledige knuten. Nå er spissen på sjalet ferdig.
 
6. Deretter må vi snu.
Hekle tilbake en løkke og fest den i den første ledige knuten, der er nå dobbelt med masker på kanten, og det blir det i annenkver omgang, der vi snur.
 
7. kantrunden hekler vi igjen 3 løkker, men neste skal bare ha to løkker. totalt skal hver blomst ha 4 løkker/blader ut fra senter. 3 nye løkker på kanten, snu, en løkke, tre løkker, to løkker osv..
 
Kursleder bruker ofte "plum - super kid mohair" garn og heklenål 3,5 da går det med ett nøste til ett sjal. Hun hadde nå med seg "drops Kid-Silk" med pinne nr 4,
 
Ei venninne som hekler veldig mye har ett par andre favoritter Kitten Mohair og heklenål 3 el 3,5. (deilig  loddent) eller fairytaile med heklenål 4 el 4,5
 
Jeg har tenkt meg å bruke Hubro og heklenål 7 nå.. så får vi se ;-))
 
 


minisjal med dusk, første gang jeg har prøvd dette.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar