lørdag 1. desember 2012

Julemarkedet på Bygdøy

Julemarkedet på Norsk folkemuseum er et stort og velassortert julemarked. Som DNB kunde slapp jeg også inngangspengene! Her finner man alskens krimskrams, deilige kaker, sviiindyre lefser, flott håndtverk... og en del mindre bra... alle samlet på ett sted.

Det var utrolig hyggelig stemning med hestene som dro gamle flotte vogner, julenissen som tuslet rundt og hilste på alle barna. En svær bamse som reklamerte om teddy sykehus og julemusikk som fløt inn mellom alle menneskene, akkompagnert av iskald rumpe og lår....

Det var sinnsykt mye mennesker der, og køene var laaaange til de mest poppulære bodene, varme smultringer og lefsebakst på gamlemåten.... De lefsene var gode, selv om det ikke var potetlefser. Derimot sto det en annen kar der og solgte lefser. Ei lita potetlefse kostet 50,- og en pakke med 5 nordlandslefser kostet 250,- det var ikke mange som kjøpte for å si det slik.

Brente mandler og julekakerderimot gikk unna, marveposteier til 75,- (sååå mye jobb er det ikke) og små bokser med tørre kaker til 50,- Da tenker jeg at å stå der i mange minus.. vel vel.. ikke så sikker på det.. da skulle jeg solgt mange bokser i timen ;-)

Jeg kjøpte med meg ei KNALLGOD julesylte hjem til husbonden, og så stoppet jeg på butikken og kjøpte fjell-mandel-potet-lefse fra Ola-lompa eller hva de heter. Den er knallgod!
Ellers var det pulsvanter og lue som fant veien ned i min veske, i en dyd av nædvendighet rett og slett... *kremt* vel.. litt nædvendig var det vel hvertfall ;-)

Det mest rørende var at frua med lua, ikke hadde betalingsterminal - men jeg skulle da slippe å stå i kø til betalingsterminalen. Hun skrev opp bankkonto nummer og gav meg visittkortet sitt, de 250 blir overført i dette øyeblikk. Jeg er imponert over at god gammeldagsservice ikke har dødd helt ut. Det reddet et par kalde ører, og jeg angret på at jeg hadde falt for noen flotte vanter hos ei sur og sær dame med butikk på epla... uten å gå nærmere inn på det..

Koselig var det hvertfall, selv om jeg tror vi ikke fikk med oss halvparten ;-)

Neste år blir det varmere klær på denne jenta!

Bilder tok jeg også.. vi får vel se om dem ikke dukker opp..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar