søndag 15. januar 2012

Workshop/kurs på Langedrag EKT

Det ble en fantastisk helg på Langedrag...


Fredag:
Satte meg i bilen på fredag, med nesa mot Langedrag Naturpark, ved Tunhovd. Alle veier fører til rome sies det, men det er også flere veier til Langedrag, som ligger 1000 m.o.h. mellom Hallingdal og Numedal. Jeg valgte derfor å kjøre på relativt kjente veier - Numedal. Det ble vel strengt tatt anbefalt å kjøre R7 til Nesbyen, altså Hallingdal... men greit med litt variasjon :-)

Lenge siden jeg har vært på Rødberg, i Svene osv... så litt gøy å kjøre forbi om ikke annet - hadde vært gøy med en stopp både der og i Veggli.. men det får bli en annen gang!


Rundtur Vel fremme var det litt informasjon om såvel stedet, dyrene og kurset.
Tuva Thorson forteller at hennes foreldre startet byggingen av gården i 1978. Eva og Edvin K. Thorson å virkeliggjøre sin drøm om en gård der besøkende kan få unike opplevelser med nærhet til dyr og natur. Edvin er også gründeren bak E.K.T helsetrøye og E.K.T Rideskole på Ekeberg i Oslo. Både helsetrøyen og Langedrag er bygget på filosofien om at: «Naturen er vår beste læremester». Morsomt at salget av helsetrøyefabrikken muliggjorde dette stedet!!
Av ville dyr er det ulver, gauper, fjellrev, villsvin, elg og reinsdyr. Ellers er det rundt 300 dyr fordelt på 20 forskjellige arter. Fra høns til høyfjellkveg... Stedet er en fjellgård med eget ysteri og geitemelkproduksjon samt leirskole.
Etter middag var det enda en liten bolk, med kurs - info og tips. Litt lite teknisk for min smak, det var flere nybegynnere her, men men... dette er det første kurset "natur & foto" arrangerer... så får gi dem litt slakke, vi snakket imidlertid om det flere av oss... vi savnet flere konkrete praktiske tips, noen av kursdeltakerne kom derimot med en del gode innspill ;-)

Lørdag:
Det ble en tidlig morgen, jeg våknet til ulvesang og hanegal... herlig... hoppet i tøyet og tusla i fjøset... skjelden at jeg er så lett å så opp om morningen - klokka var på 7 tallet og det er lørdag :-)
Det var tett program med frokost 8:30 - så var det en samling, litt info om dyreadferd med Gro og André, så gikk det slag i slag med Gaupe, Ulv, Polarrev/Fjellrev, Rein... Elg for de som ville det... nista tok vi oss såvidt tid til, før det var ut i snøen igjen...
En lang varm dusj, før treretters middag, blomkålsuppe, kje, og multekrem.. vi trilla ut i stua for fremvisning av bilder vi hadde tatt i løpet av dagen - og for å se enda flere bilder fra kursledernes rikholdige utvalg. Flinke fotografer dette! Jeg var av dem første som gikk og la meg.. trøtt som en strømpe av all den gode fjelllufta... ny TIDLIG start på søndag :-)


Heeey, ikke ta bilder av meg!!

Søndag:
Frokosten startet tidlig i dag også.. men skal love jeg ikke var i fjøset først.. så var det en tur til de ville Ulvene, utrolig gøy! Deretter en ny runde hos Gaupene for de av oss som hadde kjøpt oss opp til det.. så var det Elg.. og ja.. motivene står i kø på ett slikt sted!!!

Det var mørkt før jeg satte snuta ned igjen de isglatte veiene, sliiten i kroppen... med minnekorta fulle av masse inntrykk...

Jeg skal tilbake, uten tvil!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar